بهترین-فشار-سنج
عمومی

روش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه ای

  • آقای صباغ نژاد
  • 25 بهمن 1401
  • 295 مشاهده

روش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه ای

روش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه ای موضوع مورد بحث ما در این مقاله است. اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید؛ مهم است که بتوانید خودتان فشارتان را اندازه گیری کنید. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم روش اندازه گیری فشار خون در منزل با فشارسنج عقربه ای را به شما آموزش دهیم.

در مورد فشار خون

فشار خون اصطلاحی است برای مقدار نیرویی که خون بر رگ های بدن وارد می کند. اندازه گیری فشار خون شامل دو عدد است که فشار داخل رگ ها را در جریان خون بدن نشان می دهد.

عدد بالایی که فشار سیستولیک نامیده می شود؛ فشار داخل رگ ها را در حالتی اندازه گیری می کند که قلب برای پمپاژ خون منقبض می شود. عدد پایینتر که فشار دیاستولیک نامیده میشود؛ فشار داخل شریانها در حالتی است که قلب در حال استراحت بین ضربانها می باشد.

بر اساس منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا فشار خون طبیعی زیر 120/80 (میلی متر جیوه) است. اندازهگیریهای بالاتر اغلب نشان میدهند که قلب در پمپاژ خون از طریق شریانها مشکل دارد.

فشار خون بالا می تواند به دلیل عوامل زیادی رخ دهد؛ که شامل موارد زیر می شود:

کلسترول بالا، که می تواند منجر به تجمع پلاک در شریان ها شود

* سیگار کشیدن

* مصرف الکل

* سطوح پایین فعالیت بدنی

* چاقی و دیابت

* داشتن رژیم غذایی سرشار از نمک

خرید-فشار-سنج-عقربه-ای

اندازه گیری دقیق فشار خون مهم است؛ زیرا فشار خون بالا اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اگر فشار خون به 180/120 میلی متر جیوه برسد یا از آن فراتر رود؛ ممکن است برخی علائم مانند سردرد رخ دهد. در این مرحله، فرد ممکن است یک بحران فشار خون بالا را تجربه کند که نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد. لازم است بدانید که تنظیم فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است.

پزشکان از ماشین های الکترونیکی یا مکانیکی برای اندازه گیری فشار خون در کلینیک استفاده می کنند. در برخی موارد، آنها ممکن است نظارت و ثبت فشار خون در خانه را توصیه کنند.

اندازه گیری فشار خون بدون استفاده از دستگاه امکان پذیر اما دشوارتر است.

روش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه ای

گرفتن-فشار

برای اندازه گیری دستی فشار خون، به موارد زیر نیاز دارید:

یک کاف فشار خون با یک بالون فشرده و یک مانیتور آنروید که به آن فشارسنج نیز میگویند.
یک گوشی پزشکی که در صورت امکان، از یکی از دوستان یا اعضای خانواده کمک بگیرید؛ زیرا استفاده از این روش به تنهایی ممکن است دشوار باشد.

در اینجا مراحل اندازه گیری فشار خون در خانه آورده شده است:

قبل از اندازه گیری فشار خون، مطمئن شوید که آرام هستید. بازوی خود را صاف قرار دهید؛ کف دست را رو به بالا و روی یک سطح صاف مانند میز قرار دهید.
کاف را روی بازوی خود قرار دهید و بادکنک را فشار دهید تا کاف باد شود.

با استفاده از اعداد روی مانیتور آنروید، کاف را حدود 20 تا 30 میلی متر جیوه بیش از فشار خون طبیعی خود باد کنید. اگر فشار خون طبیعی خود را نمی دانید؛ از پزشک خود بپرسید که چقدر باید کاف را باد کنید.

هنگامی که کاف باد شد؛ گوشی پزشکی را به سمت پایین، در قسمت داخلی چین آرنج خود، به سمت قسمت داخلی بازو، جایی که شریان اصلی بازوی شما وجود دارد؛ قرار دهید. حتما قبل از استفاده از گوشی پزشکی تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی می شنوید. با ضربه زدن روی گوشی پزشکی می توانید این کار را انجام دهید. داشتن یک گوشی پزشکی با کیفیت بالا نیز مفید است.

همانطور که از گوشی پزشکی گوش می دهید تا اولین صدای جریان خون را بشنوید، بادکنک را به آرامی خالی کنید. آن شماره را ضبط و یا به خاطر بسپارید. این فشار خون سیستولیک شما است.

صدای ضربان خون را می شنوید؛ بنابراین به گوش دادن ادامه دهید و اجازه دهید بادکنک به آرامی تخلیه شود تا زمانی که این ریتم متوقف شود. وقتی ریتم متوقف شد؛ آن اندازه گیری را ثبت کنید. این فشار خون دیاستولیک شماست.

نکاتی برای استفاده از کاف فشار خون

فشار-سنج

برای دریافت دقیق ترین فشار خون، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

اطمینان حاصل کنید که اندازه کاف شما مناسب است. شما باید بتوانید به راحتی یک انگشت خود را بین بازو و کاف خود در زمانی که باد می کند؛ قرار دهید.

30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون از سیگار کشیدن، نوشیدن یا ورزش خودداری کنید.

مطمئن شوید که پشت خود را صاف و پاهای خود را روی زمین قرار داده اید. پاهای شما نباید روی هم قرار گیرند.
فشار خون خود را در ساعات مختلف روز اندازه گیری کنید و دقیقاً زمان اندازه گیری فشار خون را یادداشت کنید.

قبل از اندازه گیری فشار خون 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید و اگر اخیراً خیلی فعال بوده اید؛ چند دقیقه بیشتر استراحت کنید.

هر بار حداقل دو بار اعداد را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که درست هستند.

فشار خون خود را در زمانهای مختلف در طول روز و در یک بازه زمانی مشخص اندازه بگیرید تا دقیقترین اندازه ها و محدوده ها را به دست آورید.

حداقل سالی یک بار مانیتور خانگی خود را به مطب پزشک بیاورید تا آن را کالیبره کرده و مطمئن شوید که درست کار می کند.

نتیجه گیری
ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه ای بپردازیم. استفاده از فشار سنج های عقربه ای مرسوم است و بسیاری از افراد از این وسیله برای گرفتن فشار خون در منزل استفاده می کنند. فراموش نکنید هنگام استفاده از هر وسیله ای حتماً آن را به صورت سالیانه چک کنید تا مشکلی نداشته و اعداد را به درستی نشان دهد.



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.