7
عمومی

21 نکته طلایی در مورد علت درد انگشتان دست

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 04 آبان 1402
  • 1822 مشاهده

به طور کلی علت درد انگشتان دست، میتواند مربوط به مشکلات در قسمت، تاندونها، اعصاب و عضروفها باشد. آسیب دیدگی بخشهای ذکر شده در انگشتان، میتواند ناشی فشار بیش از حد یا کار زیاد با انگشتان باشد. در این مطلب میخواهیم به توضیح مفصل درد انگشتان و بهترین راههای درمان آن بپردازیم. 

 

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر

بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو


آسیب دست


1-2

آسیب های دست میتواند یکی از عاملهای درد انگشتان باشد . این آسیبها و جراحتها میتواند موجب احساس سوزش، شکستگی استخوان، آسیب بافتی و ماهیچهای انگشتان شود. به طور معمول، این مشکل برای ورزشکاران و کسانی کارهای سنگینی با دستان خود انجام میدهند، بیشتر اتفاق میافتد.

  بیشتر بخوانید : علت ورم مفصل 

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر


آرتروز انگشتان


 نکته طلایی 21

یکی دیگر از عارضههایی که میتواند یکی از علت درد انگشتان باشد، آرتروز انگشتان میباشد. این عارضه، عصبها، ماهیچهها و همچنین استخوان انگشت را درگیر میکند. با تخریب غضروف مفاصل، استخوانها به هم ساییده میشود و سپس در قسمت انگشتان، درد ایجاد میشود. در انگشتان، در قسمت پایه شست، مفاصل میانی انگشت و حتی نزدیک ناخن، میتواند آرتروز درگیر شود. آرتروز می‌تواند علت درد انگشتان دست باشد.

 در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد خشکی انگشتان دست، می‌توانید به مقاله خشک شدن انگشتان دست نیز مراجعه کنید.

 بیشتر بخوانید : 6 راه موثر در درمان آب آوردن زانو

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


روماتیسم یا آرتریت روماتوئید


3-1

زمانی که گلبولهای سیستم ایمنی به بافتهای مفصلی و عضلانی بدن حمله کنند، این عارضه موجب درد و التهاب مفاصل و عضلات میشود. در واقع این بیماری زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافتهای خود بدن حمله میکند. عوارض این بیماری می تواند شامل ضخیم شدن غشای سینوویوم، فرسایش استخوان، ضعف و کشیدگی تاندونها و رباطها و همچنین تغییر شکل مفاصل، میباشد. 

 

اِماِس یا تصلب بافت چندگانه


ام اس، یکی دیگر از انواع بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن اشتباه عمل میکند و موجب آسیب سیستم عصبی مرکزی میشود. در این عارضه، سیستم ایمنی بدن به بافت محافظ رشتههای نورون حمله کرده و آنرا به مرور زمان از بین میبرد. در نتیجه این اتفاق، مغز به سختی میتواند سیگنالهای هدایتی و حرکتی خود را به سراسر بدن ارسال کند.

  بیشتر بخوانید : درمان پارگی مینیسک زانو


سندروم تونل کارپال


4

سندروم تونل کارپال، نوعی گیر عصبی میباشد، که ناشی از فشردگی عصب مدیان، در حال عبور از طرق تونل کارپ مچ دست میباشد. عصب مدیان، وظیفه حس رسانی به انگشتان را دارد درنتیجه با فشرده شدن این بخش، موجب تورم در مچ دست و بیحس و ضعف در انگشتان میشود. در برخی موارد، علت درد انگشتان دست می‌تواند این عارضه باشد.

 بیشتر بخوانید : علت درد مچ پا


سندرم دکرون چیست

 

سندروم دکرون، یکی از عارضههایی است که ناشی از التهاب تاندونهای سمت شست مچ دست و فشارهای احاطه شده به اعصاب این بخش بروز میکند. معمولاً این عارضه، درد را در فاصله بین انگشت شصت و مچ دست، ایجاد میکند. 

زمانی که شخص به این عارضه مبتلا شود، با چرخاندن  مچ دست، گرفتن چیزی یا مشت کردن، احساس درد خواهد داشت. به طور کلی اگر شما هر فعالیتی را که مچ دست شما، بیشتر درگیری و فشار را دارد، احتمال مبتلا شدن به این عارضه در شما افزایش مییابد. 

 

اﺳﮑﻠﺮوز ﺳﯿﺴﺘﻤﯿﮏ

 

این بیماری یکی از انواع دیگر بیماریهای خود ایمنی است. این بیماری موجب ایجاد مناطق سخت و ضخیم در پوست میشود. در مواقعی نیز موجب بروز مشکلاتی در اندامهای داخلی و عروق خونی پیش خواهد آورد. این عارضه در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به بافت همبند ریز پوستی و اطراف اندامهای داخلی وعروق خونی ایجاد میگردد. 

 

 

کیست گانگلیون


 5

این نوع کیست، به صورت توده ای از کیستها ظاهر میشود که این کیستها پر از مایعاتی هستند میتوانند در نزدیکی مچ دست ایجاد شوند. مشکلاتی که کسیت گانگلیون ایجاد میکند میتواند درد، گزگز کردن را در فرد ایجاد کند.این نوع کیستها معمولاً بی خطر هستند اما برای رفع این مشکل به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

سندرم رینو


 6

سندروم رینود یک نوع مشکل گردش خونی است که با فرگیری شخص از این نوع بیماری، واکنش بدن به سرما یا حالات عاطفی به طور چشم گیری، تغییر میکند. این بیماری به طور کلی، از بخشهای بدن، معمولاً انگشتان دست و پا را تحت تاثیر خود میگذارد. از نتایج چشم گیر آن، میتوان درد، تغییر فاحش رنگ پوست و کاهش جریان خون، نام برد.

 

 

 

انگشت ماشهای


 7

دلیل این اسم این عارضه را ماشه گذاشتهاند این است که این بیماری به گونهای است که انگشت دست شما به گونه ماشه اسلحه گرم میشود. بدین گونه به حالت خمیده میماند. این عارضه زمانی اتفاق میافتد که التهاب، فضای غلاف احاطه کننده اطراف تاندون انگشت آسیب دیده را باریک کند. اگر این بیماری، شدید باشد، میتواند انگشت شخص کاملاً در همان حالت قفل شود. 

 

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست


علائم انگشت ماشه 

.. سفتی انگشت دست به خصوص در وقت صبحگاهی

.. در زمان حرکت انگشت، حس بیرون زدن انگشت میکنید

.. در زمان خمیده کردن انگشت، نمیتوانید آن را صاف کنید

.. گرفتگی یا قفل شدن ناگهانی انگشت دست در حالت خمیده که ناگهانی رخ میدهد

.. حساسیت یا برآمدگی در کف دست در بیخ انگشت آسیب دیده

 

انقباض دوپویترن

 


8

یک از انواع بیماری های بدون درد است. در این عارضه، شخص مبتلا، قابلیت صاف کردن انگشت خود را از دست میدهد و معمولاً به مرور زمان وخیم تر نیز خواهد شد. این مورد موجب اخلال در انجام کارهای روزانه میشود. 

 

کورک 

 

این بیماری زمانی به وجود میآید که فولیکولهای مو درگیر عفونتهای باکتریایی میشوند. این دسته از فولیکولهای آلوده مو، میتوانند در هر قسمتی از بدن وجود داشته باشند. در هر جایی از بدن که قرار گیرند، به سرعت عفونی شده در نتیجه موجب ملتهب شدن قسمت مورد نظر میشود. شکل ظاهری آن، همانند یک برجستگی قرمزی ظاهر شده و با پاره شده آن، مایع چرک و کدری از درون آن خارج میشود. 

اگر این دانه چرکی برروی انگشتان شما ایجاد شود، موجب درد در انگشت شما میشود.

 

تومورها


 9

تومورها، درست همانند گلولههای برفی به مرور زمان ایجاد شده و بزرگ و بزرگ ترمیشوند. این تومورها حاصل تشکیل سلولها به وجود میآید که برخلاف سایر سلولها، به خودی خود، ازبین نمیروند و برای بدن، نیازی نیست. در برخی موارد علت درد انگشتان دست می‌تواند تومورها نیز باشد.

 

 

پوکی استخوان


 10

پوکی استخوانی موجب ضعیف شدن بافت استخوان میشود که اشخاص مبتلا را تهدید به شکستگی سریع استخوانها میکند. هر چه میزان پوکی استخوانی بیشتر شود، استخوانها میتوانند به سادگی شکسته شوند؛ به طور مثال حتی با سرفه کردن! 

بیشترین بخشهایی که شکستگی آنها را تهدید میکند، لگن، دندهها، مچ دست و ستون فقرات، میباشد. اشخاص ممکن است، بعد از سالها، با شکسته شدن ساده استخوان خود متوجه این عارضه در بدن خود شوند. 

 

 

دیستروفی عضلانی

 

دیستروفین، نوعی پروتئینی است که ماهیچه به شدت به آن نیاز دارند. زمانی که این پروتئین در ماهیچه دچار کمبود شوند، شخص به این بیماری مبتلا میشوند. از علائم کمبود این پروتئین، مشکل در راه رفتن، بلع ماهیچه، میباشد. 

این بیماری موجب ضعف پیشرونده و کاهش توده عضلانی میشود. در نتیجه ژنهای غیر طبیعی موجب اختلال در شکل گیری ماهیچههای سالم، میشوند. 

 

 

مالتیپل استکلروزیس (ام اس)

 

مالتیپل استکلروزیس نوعی بیماری ناتوان کننده مغز و نخاع است که در آن سیستم ایمنی بدن به میلین که یک غلاف محافظ است، حمله میکند. در نتیجه این عارضه، مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر بخشهای بدن، اختلال ایجاد میکند. در نهایت این بیماری، میتواند آسیب دائمی به اعصاب بدن، وارد کند. در صورت تمایل در مورد تنگی کانال نخاع، می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

 

 

ندولها

 

ندول زمانی به وجود میآید که بافتها بدن، به صورت غیر طبیعی رشد کنند. ندولها قابلیت رشد در زیر پوست، بافتهای عمیقتر و اندامهای داخلی را دارند. در زمانی که در انگشتان دست رشد کنند، موجب ایجاد درد در این قسمت میشوند. 

گیر افتادگی عصب 

 

گیر افتادگی یا فشردگی عصب، در هر قسمت از دست، شامل بازو، مچ، کف دست، میتوان علت درد انگشتان دست باشد. 

 

 

عفونت


 11

عفونت انگشتان، یکی دیگر از علت درد انگشتان دست میباشد. عفونتها به طور کلی در ابتدا درد خفیفی دارند اما به مرور زمان با عدم رعایت بهداشت و همچنین شروع روند درمانی، عفونت رشد کرده و به مرحله حاد خود میرسد. در این وضعیت است که درد میتواند شدید و ناراحت کننده باشد. 

 

 

لوپوس


 12

لوپوس نوعی دیگر از بیماری هایی است که موجب التهاب و درد مفاصل میشود. این بیمار زمینه ایجاد بیماریهای آرتریت، تاندونیت و سندروم تونل کارپال را به وجود میآورد. 

 

 

تاندونیت

 

تاندونیت، همانند سایر بیماریها موجب ایجاد التهاب در تاندونها میشود. این بیماری بر اثر فشار بیش از حد به تاندونها و یا آسیبهای پی در پی، به وجود میآید. یکی از علائم این بیماری، ایجاد درد و سفتی انگشتان در هنگام حرکت دادن یا خم کردن آن میباشد. 

 

نقرس


 13

نقرس نیز یکی دیگر از انواع بیماری آرتریت میباشد که بسیاری از مفاصل را تحت تاثیر قرار میدهد. از جمله مفاصلی که بیشتر تحت تاثیر نقرس قرار میگیرند، مفصل شست پا، آرنج، مچ دست و انگشتان میباشد. با رشد کردن نقرس، بخشهای نامبرده شده، متورم و دردناکتر خواهد شد. 

 

دیابت

 

بیماری دیابت تنها مختص به قند خونی نمیباشد بلکه این بیماری، زمینه ایجاد کننده بسیاری دیگری از بیماریها است، از جمله انگشت ماشهای، تونل کارپال، انقباض دوپویترن و همچنین بیماری نوروپاتی

دیابت میتوان حتی انگشتان دست را تحت تاثیر گذارد و موجب درد، گزگز کردن و همچنین بی حس آنها شود.

 

 

پیدا کردن علت درد انگشتان دست

 

برای اینکه روند درمان مشکل و بیماری خود را شروع کنید تا از بدتر و وخیمتر شدن انگشتان دست خود جلوگیری کنید، باید حتماً در نزد یک دکتر ارتوپد متخصص روید. معمولاً دکتر ارتوپد طی مراحل زیر، علت درد انگشتان دست را مییابد:

 

معاینه فیزیکی

 

دکتر ارتوپد ابتدا با نگاه به محل درد، از شما چندین سوال در مورد سابقه بیماری، شغل، زمان شروع درد و سوالاتی از همین قبیل، از شما خواهد پرسید.

 

 

تصویر برداری از انگشتان دست

 

برای تشخیص دقیقتر و اطمینان از علت درد انگشتان دست، ممکن است متخصص ارتوپد، تجویز به تصویر برداری از انگشتان دست شما را بدهد.

 

 

اشعه ایکس


 14

تصویر برداری ایکس، جزئیات استخوان را به خوبی به نمایش میگذارد به همین دلیل اگر مشکل شما، ناشی از استخوان انگشتان دست باشد، پزشک ارتوپد میتواند به خوبی علت درد انگشتان دست را تشخیص دهد. 

 

ام آر آی


 15

به ام آر آی، تصویر برداری رزونانس مغناطیسی نیز می‌گویند. عکس ام آر آی، جزئیات دقیقی را در مورد بافت‌های نرم بدن مثل رباط و تاندون‌ها را به خوبی نشان می‌دهد؛ به همین ترتیب می‌توان اطلاعات مفیدی را در مورد مشکلات و بیماری‌های به وجود آمده، استخراج کرد. این روش نیز می‌تواند به پیدا کردن علت درد انگشتان دست کمک کند.

 

مطالعات عصبی

 

نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی و همچنین مطلاعه هدایت عصبی می توان به تشخیص وجود اختلال در عصب و یا عضلات دست کمک کند. این مطالعات کمک شایانی به پیدا کردن علت درد انگشتان دست، می‌کند.

 

 

آزمایش خون

 

در صورتی که پزشک ارتوپد احساس کند، به بیماری خاصی مبتلا هستید، برای اطمینان ممکن است برای شما آزمایش خون تجویز کند. 

 

 

معرفی روش‌های درمان درد انگشتان دست

 

روش‌های مختلفی برای درمان، درد انگشتان دست وجود دارد. پس از مراجعه به دکتر ارتوپد، با تشخیص علت درد انگشتان دست، به درمان آن می‌پردازد و داروهای مربوطه، تجویز می‌شود.

 

 

اقدامات لازم جهت کاهش درد انگشتان دست

 

استراحت

 

اولین قدم برای شروع روند درمانی، استراحت دادن به انگشتان دست شما می‌باشد. با متوقف کردن فعالیت‌هایی که انگشتان شما را درگیر می‌کند، تا حد قابل قبولی به تسکین درد انگشتان کمک خواهید کرد. 

 

 

کمپرس گرم یا کمپرس یخ


17

 

قرار دادن کمپرس گرم یا یخ، می‌تواند به تسکین درد مفاصل انگشت دست کمک ویژه‌ای کند. این روش یکی از معمول‌ترین روش‌هایی است که می تواند درد انگشتان دست را به طور موقت تسکین دهد.

 

 

داروهای تسکین دهنده درد

 

اگر درد بسیار شدیدی دارید و از درد رنج می‌برید، می‌توانید از داروهای تسکین دهنده استفاده کنید، مانند استامینوفن

 

 

بالا نگه داشتن دست

 

با نگه داشتن دست در بالاتر از سطح قلب، به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند.

 

 

ورزش

 

انجام برخی تمرینات ورزشی می‌تواند به روند حرکتی شما کمک ویژه‌ای کند. 


بهترین زمان مراجعه به دکتر ارتوپد

 

زمانی که درد در انگشتان شما ایجاد شده است، نشانه یک هشدار جدی بدن است که گویای توقف به هرگونه فعالیت و شروع روند درمان می‌باشد؛ به همین ترتیب، در سریع‌ترین زمان ممکن، به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا سریعاً روند درمان را شروع کنید.

 اگر تمایل دارید با دکتر ارتوپد بیشتر آشنا شوید، می‌توانید به مقاله دکتر ارتوپد کیست مراجعه نمایید. 

بیشتر بخوانید : 5 دلیل خالی کردن زانو

 


 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب


راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.