1-148
عمومی

علت خواب رفتن دست و پا

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 07 آبان 1402
  • 354 مشاهده

خواب رفتن دست و پا به حالتی گفته ‌می‌شود که این اعضای بدن، سرد شده و کاملاً بی حس می‌شود و در زمان به حس آمدن، احساس سوزن سوزن و گزگز شدن می‌دهد؛ به این ترتیب به آن به اصطلاح خواب رفتن دست و پا گفته می‌شود. 

 

چرا دست و پا دچار بی حسی و به خواب رفتن می‌شود؟


 علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

برای شما بارها پیش ‌می‌آید که با ایستادن و نشستن طولانی مدت، دست یا پای شما به خواب می‌رود و احساس سوزن سوزن شدن می‌کنید. بعد از این احساس، تنها با کمی مالش و حرکت دادن عضو مورد نظر، مجدداً به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد. این مشکل تهدیدی برای انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید : خشک شدن انگشتان دست

اگر خواب رفتگی به صورت مکرر رخ دهد، ممکن است نشانه بیماری خاصی باشد و حتماً باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. اما در این مقاله، به طور کامل به شرح دلایل این مورد می‌پردازیم. در صورت تمایل در مورد دکتر ارتوپد، می‌توانید مقاله " دکتر ارتوپد کیست " را در سایت مطالعه کنید.

   بیشتر بخوانید : علت ورم مفصل

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر


علت خواب رفتن دست و پا


 علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

به طور کلی علت خواب رفتن دست و پا، می‌توان به دو دلیل باشد:

فشار به عصب دست و پا

اثر بیماری خاص، اختلال یا کمبود ویتامین

 بیشتر بخوانید : 6 راه موثر در درمان آب آوردن زانو

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست


فشار به عصب دست و پا


علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

زمانی که فشار زیاد به عصب دست و پا وارد شده و در نتیجه خون رسانی به این قسمت بافت بدن با مشکل رو برو می‌شود. علاوه بر دست و پا، این اتفاق می‌تواند برای سایر بافت دیگر بدن اتفاق بیافتد. نتیجه این اتفاق، موجب احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا خواب رفتن اندام بدن می‌شود.

شاید بارها برای شما پیش آمده است، هنگام خواب رفتن، موقعیت بدن شما نامناسب بوده است؛ به همین ترتیب فشار عصبی روی عضو مورد نظر رسیده است و هنگام بیدار شدن متوجه به خواب رفتن دست یا پای شما شده است. 

 بیشتر بدانید : درمان پیچ خوردگی مچ پا

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر


اثرات بیماری‌های خاص یا کمبود ویتامین

 

علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

برخی دیگر افراد، به دلیل کمبود و اختلال ویتامین، اعصاب محیطی آنها دچار آسیب می‌شود. به تمام اعصابی که خارج از مغز و نخاع، اعصاب محیطی نیز می‌گویند. اعصاب محیطی از دست تا کف پا کشیده می‌شوند. زمانی که اعصاب محیطی به هر دلیلی آسیب می‌بیند، موجب بی حسی و مور مور شدن می‌شود. 

زمانی که برای این بیماری، روند درمانی صورت نگیرد، می‌تواند آسیب‌های آن بیشتر شود و همچنین بیماری غیر قابل درمان شود؛ بنابراین اگر از این نوع بیماری رنج می‌برید، حتماً به یک متخصص مراجعه کنید و روند درمانی را شروع کنید. در ادامه مطلب به توضیح و تفصیل بسیاری از بیماری‌های موثر در خواب رفتن دست و پا می‌پردازیم. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد بیماری تنگی کانال نخاع، می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت سیب 115 مراجعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو

بیشتر بخوانید : علت درد مچ پا


اختلالات نخاعی و بی حسی دست و پا 


علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

در صورتی مشکلاتی در نخاع یا ستون فقرات مانند کیست در نخاع، موجب بی حسی، گزگز دست و پا می‌شود. در صورت آسیب دیدگی به نخاع و ستون فقرات، حتما به یک دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

 

 بیشتر بخوانید : درد پا در بارداری

 بیشتر بخوانید : درمان پارگی مینیسک زانو


عوارض مصرف برخی داروها


علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

در برخی از موارد به علت مصرف برخی داروهای خاص مثل داروهای سرطان، ایدز، فشار خون، و همچنین برخی عفونت‌ها، می‌تواند در بی حسی و خواب رفتگی دست و پا به طور موثر عمل کند. در صورت مواجه با این عارضه، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 


بیماری ام اس


علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

بیماری ام اس، یک نوع بیماری خود ایمنی است؛ بیماری‌های خود ایمنی زمانی به وجود می‌آیند که سیستم ایمنی بدن به جای حفاظت از بدن، به سلول‌های بدن حمله می‌کنند. یکی از معمول‌ترین نشانه‌های این عارضه، بی‌حس و مور مور شدن برخی از عضو‌های بدن است. 

 

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


کمبود ویتامین و مواد معدنی

 

ویتامین‌های گروه ب، منیزیم و پتاسیم، بسیار برای سلامت اعصاب مهم و ضروری می‌باشند. در صورتی که ورودی این ویتامین‌ها در بدن کم باشد، شخص دچار بی حسی، مور مور شدن پا می‌شود. کسانی که دچار کمبود آهن و کم خونی، اختلال‌های گوارشی مثل بیماری سلیاک یا بیماری روده‌ی التهابی، هستند، بسیار مستعد بی حسی و خواب رفتگی دست و پا هستند.

همچنین اگر شما رژیم غذایی گیاهخواری را شروع کرده‌اید، ممکن است در آینده به این مشکل برخورد کنید. خواب رفتگی دست و پا در خانم‌های باردار نیز معمول است. 

 


بیماری نوروپاتی دیابتی

 

علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

افراد مبتلا به دیابت، در خطر آسیب عصبی هستند که متخصص اصطلاح نوروپاتی دیابتی را برای این عارضه نیز به کار می‌بردند. با حاد شدن این عارضه، ممکن است به رگ‌ها و اعصاب برساند و به همین ترتیب با آسیب عصبی، ممکن است به عروق خونی نیز آسیب برساند. در نهایت با آسیب دیدن عصب، به مرور زمان بی‌حسی و خواب رفتگی دست و پا، در بدن شما پدیدار می‌شود. 

 


اختلالات ژنتیکی 

 


به این اختلالات، نوروپاتی ارثی گفته می‌شود که به عنوان استعداد فلج فشاری نیز شناخته شده است. این اختلالات، افراد مبتلا را در معرض آسیب‌های عصبی به همراه فشرده سازی اعصاب قرار می‌دهد.

 

 

سندرم تونل کارپال 

 

سندرم تونل کارپال یا نشانگان مجرای مچ دستی بسیار معمول است. هنگامی که عصب میانی در طول مچ است و از استخوان مچ دست می‌گذرد یا آسیب ببنید، بی‌حسی یا به خواب رفتن دست و پا را خواهید داشت. اصطلاحاً به این حالت سندروم تونل کارپال می‌گویند.

 


راه‌های پیشگیری از خواب رفتن دست و پا

 

تمام عارضه‌هایی که گفته شد به جز بیماری ارثی و خود ایمنی، ما بقی را می‌توان پیشگیری کرد. 

 

.. اول از همه پیشنهاد می‌کنیم یک برنامه غذایی مناسب، مملو از ویتامین‌ها را داشته باشید.

.. در موقعیت‌های سمی و مصرف الکل خودداری کنید. 

.. برنامه‌های تمرینی تحت نظارت یک کارشناس انجام دهید

.. در طرز نشستن و خوابیدن دقت داشته باشید تا بدن کاملاً آزاد باشد

 


راه‌های تشخیص علت خواب رفتن دست و پا

 

برای تشخیص علت خواب رفتن دست و پا، پزشک، با بررسی علائم و نشانه‌های بیماری شما، یک یا دو مورد زیر را ممکن است پیشنهاد کند:

.. سی تی اسکن

ام ار آی

الکترومیوم گرام یا تست فعالیت الکتریکی عضله

نمونه برداری از پوست برای مشاهده‌ی انتهای تارهای عصبی

بررسی مایع مغذی نخاعی

آزمایش خون

 

 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب

 

روش درمان خواب رفتگی دست و پا

 

سعی داشته باشید، بروز این مشکل را جدی بگیرد؛ زیرا امکان دارد، نشانه از وجود بیماری باشد که هر لحظه در حال رشد باشد. برای اینکه بتوانید این تشخیص را دهید، پیشنهاد می‌کنیم به یک پزشک متخصص مراجعه داشته باشید تا از علت خواب رفتن دست و پا مطلع شوید. 

در اینجا راه‌هایی را به شما می‌گوییم که می‌تواند به طور موقت مثل یک مسکن عمل کند. 

 


نمک اپسوم

 

نمک اپسوم یا نمک حمام، می‌تواند به عنوان یک روش درمانی برای خواب رفتن دست و پا عمل کند. یکی از مواد تشکیل دهند آن، منیزیم است که در کاهش التهاب، کمک شایانی می‌کند؛ به همین ترتیب برای اعصاب آسیب دیده و ملتهبی که احساس سوزن شدن را موجب می‌شود، بسیار موثر واقع می‌شود.

کافی است، به اندازه نصب یک لیوان نمک را به یک تشت آب اضافه کنید و پس از حل شدن در آب، با آن آب خوب بدن خود را شستشو دهید. با اینکار شما گردش خونی را در بدن خود افزایش خواهید داد که در نتیجه آن، بی‌حسی و احساس سوزن شدن از بین خواهد رفت.

 


طب سوزنی


علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

یکی از راه‌هایی که برخی از پزشکان بسیار به آن پیشنهاد می‌کنند، طب سوزنی می‌باشد. پزشک با بررسی وضعیت و سابقه بدنی شما، طب سوزنی را برای شما تجویز می‌کند که می‌تواند در درمان بی‌حسی و احساس سوزن شدن به خوبی عمل کند.

 

بیشتر بخوانید : 5 دلیل خالی کردن زانو


استفاده از ماساژ و کمپرس گرم

 

علت خواب رفتگی دست و پا، می‌تواند بسیار متعدد باشد.

اگر متوجه شده‌اید یا اطمینان دارید، مشکل گردش خونی دارید و به همین دلیل موجب بی‌حسی و احساس سوزن شدن می‌شود، ماساژ و کمپرس گرم، بسیار می‌‌تواند به خوبی عمل کند. ابتدا کمپرس گرم را بر روی محل مورد نظر گذاشته و پس از گرم شدن، آن را به خوبی ماساژ دهید تا خون به تمام موی رگ‌ها روانه شود. با این کار، به ماهیچه‌هایی که نیازمند خون رسانی دارند، خون را به خوبی منتقل کرده‌اید. می‌توانید این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید.


 نتیجه گیری

 

در این مقاله سعی شد به طور مفصل در مورد علت خواب رفتن دست و پا توضیح داده شود، ابتدا علت‌ها را توضیح و سپس راه پیش‌گیری و در نهایت راه‌ و روش‌های درمانی را به شما پیشنهاد کردید. در صورتی که نظری یا پیشنهادی در مورد این مطلب دارید، بسیار خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. 


راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.