2-27
عمومی

7 راه درمان پیچ خوردگی مچ پا

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 12 آذر 1402
  • 2056 مشاهده

منظور از پیچ خوردگی پا، هنگامی است که رباط‌هایی که استخوان پا را احاطه و به پا متصل کرده‌اند، آسیب ببینند. در برخی مواقع ممکن است به دلیل فعالیت‌های سرعتی و سنگین، به خصوص در ورزش، به طور ناگهانی مچ پا دچار پیچ خوردگی شود. به عبارتی دیگر، رباط‌ها دارای دامنه حرکتی نیز می‌باشند، که با این دامنه حرکتی، مفاصل را ثابت نگه می‌دارند. زمانی که رباط‌ها این محدوده را رد کنند، پیچ خوردگی نیز به وجود می‌آید. در این مقاله قصد داریم برای شما در مورد درمان در رفتگی مچ پا در خانه، توضیح دهیم.


علائم پیچ خوردگی مچ پا


 علائم پیچ خوردگی مچ پا، می‌تواند عوامل مختلفی نیز باشد.

  • احساس درد شدید
  • وجود ورم در مچ پا به علت افزایش مایع در بافت
  • کبودی پا
  • مشکل در راه رفتن
  • سفت شدن مفاصل

   

علت پیچ خوردگی مچ پا

  معمولاً افراد در مواقعی که موجب شود، مچ پا به طور ناگهانی و سریع، بچرخد. برخی از عوامل و دلایلی موجب این عارضه نیز می‌شوند :

  • استفاده از کفش نامناسب، راه رفتن یا دویدن روی سطح ناهموار هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی
  • ضعیف بودن مچ پای فرد از ابتدای تولد
  • قرار دادن نادرست پا روی زمین هنگام دویدن، بالا یا پایین رفتن از پله
  • قرار گرفتن پا در مکان‌های ناهموار مانند قدم گذاشتن در یک چاله
  • ضربه زدن پا به اجسام



برای دیدن آرنج بند والیبال، می‌توانید به دسته محصول مربوطه نیز مراجعه کنید.


انواع پیچ خوردگی مچ پا


پیچ خوردگی مچ پا، به نسبت میزان و شدت آسیب دیدگی، به چند دسته نیز تقسیم می‌شود:

پیچ خوردگی مچ پا سطح 1 : این نوع پیچ خوردگی نیز موجب کشیدگی رباط می‌شود و علائمی مانند درد و ورم را نیز دارد. 

پیچ خوردگی مچ پا سطح 2 : این نوع پیچ خوردگی در اثر برخورد شدید، موجب پاره شدن رباط شده که موجب تورم و کبودی شدید در زیر پوست نیز می‌شود؛ این موجب می‌شود راه رفتن را با مشکل مواجه کند. 

پیچ خوردگی مچ پا سطح 3 : زمانی که مچ پا به گونه‌ای پیچ خورد که رباط پا به طور کلی پاره شود. 




پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا


پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا، بسیار از درمان آن بهتر است.

همیشه شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است، این موضوع کاملاً صدق می‌کند؛ تا جایی می‌توانید از وقوع پیچ خوردگی مچ پا پیشگیری کنید؛ زیرا ممکن است روند درمانی آن طول کشد. اما در اینجا یکسری از اقداماتی را ذکر می‌کنیم: در هنگام ورزش، حتما از کفش ورزشی مناسب استفاده کنید انجام تمرینات تقویتی مچ پا اگر مچ پای شما دچار کمی ضعیف شده است، می‌توانید از نوار یا باند برای مچ پای خود استفاده کنید. در زمینی، بازی یا ورزش کنید که زمینی صاف و بدون هیچ چاله‌ای نیز باشد. در صورت هرگونه درد و ناراحتی، فوراً به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا آسیب دیگری به مچ پای شما وارد نشود.  



درمان در رفتگی مچ پا در خانه


برای درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا، می‌توانید برای ابتدا از این روش نیز استفاده کنید.

برای این که به سرعت روند درمانی خود را آغاز کنید، می‌توانید ابتدا با درمان خانگی شروع کنید؛ زیرا سریع‌ترین و در دسترس‌ترین روش درمان نیز می‌باشد. در ادامه مطلب برای شما روش‌های درمان خانگی را برای شما شرح می‌دهیم.  



استراحت

مچ پای آسیب دیده را به هیچ عنوان حرکت ندهید و به استراحت بپردازید. در صورت تمایل می‌توانید از بریس یا آتل برای استراحت دادن به مفصل مچ پا استفاده کنید. همچنین در صورت رفتن به سرویس بهداشت، از عصای زیر بغل و همچنین توالت فرنگی نیز استفاده کنید. 


 

استفاده از یخ

پک یخ را با استفاده از یک کیسه یخ رو ناحیه آسیب دیده، به مدت 20 دقیقه گزارید. توجه داشته باشید که یک حوله بین پای خود و کیسه یخ قرار دهید. استفاده از یخ می‌تواند موجب کاهش درد، جلوگیری از افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده و ایجاد التهاب، کاهش ورم، قرمزی و حرارت در قسمت آسیب دیده، نیز می‌شود. 


برای خرید آرنج بند بدنسازی، می‌توانید به دسته محصول مورد نظر مراجعه کنید.

   

استفاده از نوار الاستیک برای فشرده سازی


درمان پیچ خوردگی مچ پا راه‌های درمانی متعددی نیز دارد.

برای درمان سریع پیچ‌ خوردگی مچ پا، و همچنین کنترل ورم، می‌توانید از نوار الاستیک نیز استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که نوار را نباید بیش از حد محکم ببندید. علاوه بر این مورد، به منظور کاهش ورم، مچ پا را کمی بالاتر از قلب نگه دارید.    



درمان پیچ خوردگی مچ پا با استفاده از زردچوبه

به منظور درمان پیچ خوردگی، زردچوبه نیز می‌تواند نقش موثری را ایفا کند. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید مراحل زیر را نیز دنبال کنید: به اندازه دو قاشق غذاخوری، پودر زردچوبه، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و همچنین کمی آب گرم را نیز مخلوط کنید. خمیر را نیز برروی پا قرار دهید و سپس با استفاده از باند آنرا ببندید. به مدت یک هفته نیز این کار را انجام دهید و هر 10 ساعتی یک بار خمیر را عوض کنید.    



درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا با نمک اپسوم

نمک اپسوم، نیز یکی از روش‌های درمانی می‌باشد که می‌توانید در کنار سایر راه‌های درمانی، نیز انجام دهید. یک فنجان نمک اپسوم را داخل آب گرم بریزید و سپس به مدت 30 دقیقه پای خود را داخل آب قرار دهید؛ این کار را نیز می‌توانید روزانه تا 2 بار انجام دهید.    



روش‌های درمانی پزشکی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا


روش پزشکی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا می‌تواند در شرایط حاد کارایی داشته باشد.

در صورتی که پیچ خوردگی بسیار شدید نیز باشد، ابتدا فورا باید به پزشک متخصص مراجعه نموده و سپس روند درمانی را از راه پزشکی نیز دنبال کنید.    

بیشتر بخوانید: بهترین دارو برای شکستگی استخوان


فیزیوتراپی

فیزیوتراپ در وحله اول، وضعیت مچ پا را ارزیابی می‌کند و سپس تمرینات ورزشی را به بیمار پیشنهاد می‌کند. ارزیابی وضعیت مچ پا شامل موارد زیر می‌شود: معاینه ناحیه آسیب دیده بررسی دامنه حرکتی بررسی ورم مفصل آزمایش قدرت و تعادل مچ بررسی دامنه حرکتی مچ   بعد از اینکه ارزیابی‌های مورد نظر نیز انجام شد، کارشناس فیزیوتراپ، تمام تمرینات مربوط به دامنه حرکتی، ایزومتریک، مقاومتی و ورزش پلیومتریک. 

  

 

مصرف دارو

ممکن پزشک، طبق بررسی و تشخیص خود، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن را برای کاهش درد و التهاب تجویز می‌کند.   

 


جراحی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا

در مواقعی که شدت پارگی مچ پا به حالت حاد خود رسیده باشد، برای درمان کامل و جلوگیری از آسیب بیشتر، پزشک مورد نظر، راه جراحی را پیشنهاد می‌دهد.    



زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

اگر درد بسیار شدید و ناراحت کننده باشد و همچنین در راه رفتن مشکل دارید، حتماً باید سریعاً به دکتر مراجعه کنید. علاوه بر موارد گفته شده، اگر ورم مچ پا بیشتر شد و دچار بی حسی در قسمت انگشتان پا شدید نیز، باید به دکتر متخصص مراجعه کنید. در صورت تمایل می‌توانید به مطالعه مقاله دکتر ارتوپد کیست بپردازید. 




خلاصه مطلب

به طور خیلی کلی، برای درمان پیچ خوردگی مچ پا، دو راه نیز وجود دارد، یکی راه درمان خانگی و دیگری راه پزشکی می‌باشد. توجه داشته باشید که راه درمان خانگی برای آسیب دیدگی‌های سطحی می‌باشد و اگر آسیب بسیار حاد نیز باشد، باید حتماً درمان پزشکی را نیز در پیش گیرید.



راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.