بهترین-داروی-گیاهی-برای-زانو-درد-1
عمومی

چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم؟

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 15 فررودين 1403
  • 176 مشاهده

شاید بارها برای شما پیش آمده است که پانسمان به گونه‌ای به زخم چسبیده است که جدا کردن آن کاری زجر آور و مشکلی می‌باشد. در این صورت سوالی که برای شما پیش خواهد آمد این است که چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم؟ ؛ در این حالت باید ابتدا به شما یگوییم که هر کاری اصولی کاری خود را دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان، این کار را به متخصص زخم بسپارید. در این مطلب سعی می‌کنیم به طور کامل در مورد جدا کردن پانسمان چسبیده از زخم به شما توضیح دهیم. 

 


دستور العمل کندن پانسمان چسبیده به زخم 

 

اول از همه دستان خود با استفاده مایع ضد عفونی و یا آب و صابون، ضد عفونی کنید. 

برای از بین بردن خشکی زخم و همچنین نرم تر کردن سطح زخم به منظور برداشتن پانسمان، می‌توانید از ژل یا کرم‌های جدا کننده استفاده کنید اما در صورتی که به آنها دسترسی ندارید، می‌توانید از آب گرم استفاده کنید.

آب گرم یا ژل نرم کننده را بر روی پانسمان بریزید و به خوبی بمالید. زمانی که احساس کردید مایع مورد نظر به خوبی از سطح پانسمان عبور کردن و به زخم رسیده، باید شروع به کندن پانسمان از زخم کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که به هیچ عنوان از زور زیاد و ناهنگام برای کندن پانسمان از زخم استفاده نکنید.

اکنون می‌توانید از یک گوشه پانسمان شروع کنید. در حالی که به آرامی در حال کندن پانسمان هستید، در هرجایی که احساس کردید نیاز به مایع نرم کننده هستید، می‌توانید به مقدار مورد نیاز، ژل یا آب گرم را بر روی پانسمان بریزید. 

در برخی مواقع به دلیل بزرگ بودن پانسمان، می‌توانید قسمتی از پانسمان که از زخم جدا شده است را با استفاده از قیچی، جدا کنید.

در مرحله پایانی نیز، زمانی که پانسمان به طور کامل از زخم جدا شد، با استفاده از دستمال تمییز، زخم را خشک و تمییز کنید.

 

 

عواملی که موجب چسبندگی بیشتر پانسمان به سطح زخم شود

 

چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم؟

برای اینکه در هر بار برای جدا کردن پانسمان از زخم دچار مشکل چسبندگی نباشید، به نکاتی که در زیر اشاره شده است، کاملاً توجه داشته باشید:

 

نکته اول : زمانی که به خرید پانسمان نیز می‌پردازید، توجه داشته باشید که پانسمان هیدروژل یا پلی اورتان نیز خریداری کنید. این نوع پانسمان‌ها به گونه‌ای می‌باشند که از چسبندگی پانسمان به سطح زخم نیز جلوگیری می‌کنند.

نکته دوم : قبل از اینکه پانسمان را بر روی زخم قرار دهید، می‌توانید کمی ژل نرم کنند بر روی زخم بزنید تا در بین پانسمان و زخم قرار گیرد که در نتیجه از چسبندگی پانسمان به زخم جلوگیری می‌کند.

نکته سوم : بعد از اینکه قصد دارید پانسمان باز کنید و مجدداً پانسمان جدیدی را بر روی زخم قرار دهید، توجه داشته باشید که حتما زخم را با استفاده از مایع ضد عفونی یا آب و صابون شسته تا از هرگونه ورود میکروب و عفنونت در زخم، جلوگیری کنید.

نکته چهارم : در تعویض بین دو پانسمان زخم، سعی داشته باشید زمان طولانی نشود؛ زیرا این امر موجب خشکی بیشتر زخم و درنتیجه ایجاد چسبندگی نیز می‌شود.

نکته پنجم : وجود رطوبت ناشی از چرک و همچنین خون، موجب چسبندگی بیشتر سطح زخم به پانسمان نیز می‌شود؛ بنابراین حتماً قبل از بستن پانسمان، سطح زخم را کاملاً شسته و تمییز کنید.

چند نکته حیاطی و مهم 

 

اگر در زمان برداشتن پانسمان، مریض دچار درد شد، می‌توانید مسکن‌های غیر تجهیزی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و همچنین مفنامیک اسید، استفاده کنید. اگر علائمی مثل قرمزی، سوزش، التهاب، تورم، خارش و تب شدید را مشاهده کردید، احتمال عفونی شدن زخم زیاد است. 

 

راهنمای خرید پانسمان نوین


خرید پانسمان نوین

خرید پانسمان فوم

قیمت پانسمان آلژینات نقره

خرید پانسمان عسل

پانسمان نقره زخم بستر

قیمت پانسمان هیدروکلوئید

پانسمان هیدروفایبر

پانسمان کلاژن

پانسمان هیدروژل

پانسمان هیدروفیلم



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.