8-10
عمومی

راه‌های درمان، پیشگیری و عوامل پارگی مینیسک زانو

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 08 آذر 1402
  • 263 مشاهده

یکی از رایج ترین آسیب‌های زانو می‌باشد. شکل میسنسیک، به گونه سی انگلیسی نیز می‌باشد و جنس آن غضروف نیز می‌باشد که درست مثل بالشت در بین استخوان ران و نی عمل می‌کند. هر کدام از مفاصل زانو دارای دو عدد مینیسک وجود دارد. در بسیاری از مواقع با تحت فشار قرار گرفتن زانو و یا جرخش ناگهانی زانو، موجب آسیب یا حتی پارگی مینیسک زانو نیز می‌شود. 

این عارضه تنها مختص به ورزشکاران و یا حتی افرادی با مشاغل خاص نیست، بلکه کافی است شما فشار بیش از اندازه به زانوی خود بیاورید مانند بلند شدن ناگهانی، در این صورت امکان آسیب دیدگی به میسینگ زانو نیز افزایش می‌یابد. با پارگی میسنیگ، زانوی شما شروع به تورم، التهاب و حتی سفتی می‌کند که موجب احساس ناراحتی و درد در این ناحیه نیز می‌شود. علاوه بر این، امکان دارد زانو شما انسداد شود و قادر نباشید زانوی خود را کاملاً صاف کنید. 

این که شما از چه راهی باید درمان شوید، کاملاً بستگی به شدت آسیب شما دارد؛ در درمان پارگی مینیسک از روش‌های خانگی تا جراحی سرپایی نیز وجود دارد که در این مطلب قصد داریم مفصلاً دراین موارد اشاره نیز داشته باشیم.

 بیشتر بخوانید : 6 راه موثر در درمان آب آوردن زانو

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک

علائم پارگی مینیسک به طور واضح می‌توانید ببینید و از این عارضه اطمینان حاصل کنید. این علائم می‌تواند موارد زیر باشد:

  • درد زانو 
  • ورم، التهاب یا سفتی زانو
  • مشکل در حرکت دادن زانو یا عدم توانایی حرکت در یک دامنه حرکتی
  • عدم تحمل وزن بدن توسط زانو
  • قفل شدن، گرفتگی، و عدم توانایی صاف کردن زانو

 

 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب


بررسی کامل علل پارگی مینیسک زانو


پارگی مینیسک زانو، یکی از عارضه‌های رایج در ورزشکاران نیز می‌باشد.

تمام حرکت سرعتی، ناگهانی و تحت فشار بالا، می‌توان احتمال آسیب دیدگی به مینسینگ زانو را بالا ببرد. علاوه بر این موارد، بلند کردن اشیاء سنگین می‌توان موجب پارگی مینسینگ زانو نیز شود. 

در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، متاسفانه به علت عدم بازرسی لازم، بسیاری از ورزشگاران دچار ضربه دیدگی و سپس پارگی مینیسک نیز می‌شوند. به این ترتیب اگر خود یا فرزندان خود به باشگاه برای ورزش مراجعه می‌کنید، حتماً اصول درست ورزش را یادبگیرید، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است!

با افزایش سن، مینیسک زانو نیز ضعیف‌تر خواهدد شد؛ بنابراین احتمال پارگی در افراد مسن، نیز بالاتر می‌باشد. اگر به بیماری آرتروز دچار هستید، بیشتر نیز در معرض پارگی مینسینگ می‌باشید. 

 

بیشتر بخوانید : 5 دلیل خالی کردن زانو

بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو


برای دیدن قیمت زانو بند طبی پارگی مینیسک، می‌توانید به دسته محصول مربوطه مراجعه کنید.


انواع پارگی مینیسک زانو


پارگی مینیسک زانو، دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد.

معمولاً پارگی مینیسک زانو، بسیار شدیدتر از کشیدگی میسینگ نیز می‌باشد. پارگی میسینگ زانو، به نسبت میزان آسیب دیدگی، به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • پارگی طولی مینیسک زانو 
  • پارگی عرضی مینیسک زانو
  • پارگی مایل مینیسک زانو
  • پارگی شعاعی مینیسک زانو
  • پارگی ترکیبی مینیسک زانو

   بیشتر بخوانید : علت ورم مفصل

 بیشتر بخوانید : درد پا در بارداری


عوامل مستعد کننده پارگی مینیسک زانو


پارگی مینیسک زانو دارای بسیاری از عوامل مختلفی نیز می‌باشد.

به طور کلی آن دسته از ورزشکارانی که حرکتات قدرتی و سریع با پاهای خود انجام می‌دهند، می‌توانند مستعد کننده پارگی مینیسک زانو نیز باشند. به طور مثال وزرش فوتبال و بستکتبال که در آن جنب و جوش پاها بیشتر نیز می‌باشد، در صورت یک خطا، احتمال پارگی و یا آسیب دیدگی به این ناحیه نیز افزایش می‌یابد. 

علاوه بر این موارد، با افزایش سن و افزایش وزن نیز، می‌تواند در میزان آسیب پذیری به مینیسک زانو نیز تاثیر گذار باشد.

بیشتر بخوانید : خشک شدن انگشتان دست

بیشتر بخوانید : علت درد مچ پا


عوارض بعد از پارگی مینیسک زانو

بعد از اینکه مینیسک زانو دچار پارگی نیز شد، ممکن است در حرکات طبیعی زانو، دردهای مداوم و پی در پی، احساس شود. در صورت بخورد با این مسئله، فوراً به دکتر متخصص مراجهه کنید تا روند درمانی را شروع کنید. نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که تنها دکتر ارتوپد، قادر به جراحی و عمل زانو است؛ بنابراین بهتر است از همان ابتدا به دکتر ارتوپد نیز مراجعه نمایید. 

 

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر


راه‌های پیشگیری از پارگی مینیسک

 

راه‌های پیشگیری از پارگی مینیسک زانو، بسیار اهمیت دارد.

اولین راه برای پیشگیری از این عارضه، انجام منظم و اصولی ورزش که موجب تقویت عضلات پا نیز می‌شود، از پاره شدن مینیسک زانو نیز جلوگیری می‌کند. برای انجام برخی از فعالیت‌هایی که احتمال آسیب دیدگی  در ناحیه زانو نیز می‌باشد، می‌توانید از زانو بند یا بریس برای محافظت از زانو و همچنین مینیسک زانوی خود استفاده کنید. 

همیشه به یاد داشته باشید که برای انجام ورزش‌های سنگین ورزشی، ضمن رعایت اصول ورزش و مشورت با مربی متخصص خود، از یک فرم بدنی مناسب برای انجام تمام تمرینات استفاده کنید. نکته زیر را حتماً رعایت کنید:

قبل از تمرینات ورزشی، حتماً بدن خود را به خصوص جاهایی که بیشترین فعالیت و تمرین را خواهند داشت، گرم کنید. 

از کفش‌های ورزشی استفاده کنید که کاملاً استانداردهای لازم را داشته باشند.

حتماً قبل از انجام تکنیک‌ها و تمرینات ورزشی، با مربی خود مشورت داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین دارو برای شکستگی استخوان

 

راه‌های تشخیص پارگی مینیسک زانو

 

مراجعه به دکتر برای تشخیص پارگی مینیسک زانو، بهترین راه برای این امر نیز می‌باشد.

بهترین راه برای تشخیص و اطمینان از پارگی مینیسک، مراجعه به پزشک متخصص نیز می‌باشد. پزشک متخصص نیز زمانی که شروع به معاینه زانوی شما می‌کند، مزان دامنه حرکت زانوی شما را بررسی می‌کند. سپس در این حین، به طور دقیق به محل که مینیسک در امتداد مفصل شما قرار دارد نگاه می‌کند.

همچنین با انجام تست تشخیص مک موری، که شامل خم و راست کردن و نیز چرخش زانو است، امکان دارد در حین معاینه، صداهایی را از زانوی خود بشنوید.

در نهایت پزشک برای تایید پارگی مینیسک زانو، به احتمال زیاد شما را به بخش تصویربرداری ارجاع میدهد. در این مرحله 4 گزینه پیش روی پزشک می‌ماند که برای شما شرح می‌دهیم: 

تصویربرداری زانو با اشعه ایکس : این تصویر برداری، خود نمی‌تواند به تنهایی تایید کننده پارگی مینسیگ باشد بلکه دلایل دیگر را می‌تواند رد کند.

ام آر آی : تصویر برداری ام آر آی، با استفاده از میدان مغناطیسی، از محل مورد نظر تصویر برداری می‌کند؛ تصویر برداری ام آر آی از عضروف‌ها و رباط‌ها، به تشخیص پارگی مینیسک نیز کمک می کند. به طور کلی نیز گفته می‌شود، تصویر ام آر آی، 77 درصد در تشخیص این عارضه، می‌تواند درست عمل کند.

سونوگرافی : در سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی نیز برای گرفتن عکس نیز استفاده می‌شود. با این روش ‌می‌توان اطلاعات و جزئیات دقیق عضروف‌ها را از آن گرفت.

آرتروسکوپی : اگر پزشک متخصص با وجود تصاویر گرفته شده، نتواند از پارگی مینیسک زانوی شما اطمینان لازم را حاصل کند، از روش آرتروسکوپی نیز استفاده می‌کند. در این روش با استفاده از دستگاه آرتروسکوپ، که دارای یک فیبر نوری و دوربین است، قسمتی از زانو را برش داده و دوربین مورد نظر به داخل زانو منتقل می‌شود؛ سپس تصاویر دوربین، بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. پزشک می‌تواند از این روش به طور قطعی، مطمئن شود.

 


معرفی انواع راه‌های درمانی موثر پارگی مینیسک 


در درمان پارگی مینیسک زانو، سه راه اصلی نیز وجود دارد.

اول از همه پیشنهاد می‌کنیم، روش‌های درمانی خانگی را آغاز کنید. ابتدا در منزل خود بر روی تخت با تشک و بالشت مناسب، دراز کشیده و سپس هر 4 ساعتی یک بار، یخ را با استفاده از یک پارچه یا کیسه یخ، به مدت 30 دقیقه بر روی زانوی خود قرار دهید. برای بلند شدن و جا به چایی حتماً از عصا زیر بغلی استفاده کنید تا از هرگونه فشار بر روی غضروف‌های زانو جلوگیری شود. 

برای اینکه التهابی که به زانوی شما وارد شده است را کاهش دهید، می‌توانید از باند الاستیک طبی نیز استفاده کنید.

برای کاهش التهابات، می‌توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا سایر داروهای غیراستروئیدی به منظور کاهش درد و تورم در اطراف زانوی خود استفاده کنید. 

اگر درد شما پایان نیافت، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان وزن خود را بر روی زانو آسیب دیده خود تحمیل نکنید. پزشک شما نیز ممکن است فیزیوتراپی را برای تقویت عضلات اطراف زانوی شما توصیه کند. فیزیوتراپی نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای کاهش درد و افزایش تحرک و ثبات زانو، تاثیر گذار باشد. علاوه بر این مورد، فیزیوتراپ می‌تواند با روش‌های ماساژ، تورم و سفتی زانوی شما را بهبود دهد. 

اگر هیچ کدام از موارد گفته شده، به درمان کامل مینیسک زانوی شما اثر گذار نبود، پزشک در آخرین مرحله به سراغ عمل جراحی خواهد رفت اما قبل از آن، یک سری از دستورالعمل‌های خاصی را نیز به شما میدهد. برخی از این دستورالعمل‌ها عبارت‌اند از :

قبل از عمل نحوه استفاده صحیح و اصولی از عصا را یادبگیرید

باید تمام تست‌های آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ایکس، ام آر آی و الکتروکاردیوگرام را تحویل پزشک دهید

شب قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

 

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، پزشک می‌تواند عمل شما را به تعویق بیاندازد:

  • تب بالا
  • بروز یک عفونت حاد
  • سرما خوردگی شدید
  • آسیب دیدگی و بروز یک زخم باز

 


جراحی زانو برای درمان پارگی مینیسک

 

برای درمان پارگی مینیسک زانو، جراحی آخرین مرحله می‌باشد.

در زمان جراحی، پزشک ابتدا یک برش کوچک را در زانوی بیمار ایجاد می‌کند. پس از آن، ابزارها و دوربین مخصوصی را که برای داخل کردن به زانو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد را در داخل زانو قرار میدهد. زمان کل عمل ، به طور تقریبی، یک ساعت نیز می‌باشد. اما باید توجه داشته باشید که پس از عمل نیز باید برای بهبودی کامل زانو صبور باشید و کاملاً دستور العمل‌های پزشک را رعایت کنید. همچینن چند روز بعد از عمل می‌توانید تمرینات فیزیوتراپی را شروع کنید. 

 


درمان پارگی مینیسک با استفاده از داروهای گیاهی و روغن

 

بسیار از گیاهانی وجود دارد که به بهبود و ترمیم مینیسک زانو نیز کمک شایانی می‌کنند. گیاهانی مثل زنجبیل، زردچوبه، خردل، آویشن، میخک و زعفران، را می‌توانید به صورت دمنوش مصرف کنید. 

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


درمان پارگی مینیسک به روش طب سنتی

 

برای درمان پارگی مینیسک، طب سنتی توصیه به استفاده از برخی از روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام شیرین و روغن زیتون، می‌کند. التبه برای گرفتن نتیجه قابل قبول، حتماً دکتر طب سنتی نیز مشورت لازم را داشته باشید به طور مثال یکی از داروهایی که می‌تواند از سمت برخی دکترهای سنتی پیشنهاد شود، ضماد پیاز گل نرگس است که از ترکیب پیاز گل، عسل و کمی سرکه تهیه می‌شود که معمولاً روزی یک تا سه بار بر روی زانو نیز مالیده شود. 


راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.