9-min-2
عمومی

خالی کردن زانو

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 27 آذر 1402
  • 162 مشاهده

در برخی اوقات ممکن است احساس خالی بودن در قسمت زانو‌ها به شما دست دهد. در این زمان است که زانوها ممکن است سست و توخالی شود. این اتفاق موجب می‌شود فرد در هنگام راه رفتن دچار مشکل و نیز وقفه شود. همچنین خالی شدن زانو، با وجود آن، احساس لقی و یا ناپایداری در مفصل زانو را موجب می‌شود که در نتیجه آن زانو به طور ناگهانی خم می‌شود. دلیل ابتلا به این عارضه، می‌تواند مختلف باشد اما معمولاً رایج‌ترین آنها، می‌تواند آسیب دیدگی رباط زانو، آرتریت، آرتروز و یا ناپایداری یا لقی کشکک زانو نیز باشد.

اگر از خالی شدن زانو خود، ناراحت و یا استرس دارید، به شما اطمینان می‌دهیم که نگران نباشید و راه‌ درمان متعددی برای عارضه خالی شدن زانو نیز وجود دارد؛ بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

 بیشتر بخوانید : درمان خار استخوانی

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر


انواع خالی کردن زانو

انواع خالی کردن زانو

برای اینکه به تشخیص دلیل خالی شدن زانو و سپس درمان آن بپردازید، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید. خالی شدن داخل زانو همراه با یکسری ناپایداری می‌باشد که باتوجه به این موضوع، خالی شدن زانو به دو نوع تقسیم می‌شوند:

ناپایداری اولیه زانوها : در این نوع خالی شدن زانو، مفاصل زانو به طور کلی خالی شده و از جای خود نیز خارج می‌شوند. این می ‌تواند حاکی از آن باشد که در رباط‌های زانو به احتمال زیاد مشکل و اختلال  وجود دارد. در اکثر مواقع، خالی شدن اولیه زانوها، ممکن است شما دقیقاً در همان لحظه‌ای که احساس خالی شدن زانو کردید، هیچ گونه دردی نداشته باشید اما بعد از چند دقیقه، درد احساس می‌شود که ممکن است همراه ورم نیز باشد. در موارد وخیم، ممکن است زانو بیمار دچار خونریزی داخلی شده که فوراً باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

 بیشتر بخوانید : درمان تنگی کانال نخاع 

ناپایداری ثانویه زانو :  در زمانی که عضلات چهار سر ران دچار شل شدگی می‌شود، این نوع خالی شدن زانو، از نوع ناپایداری ثانویه زانو نیز می‌باشد. علائمی که می‌توان اشاره کرد،  خم شدن پاها به همراه احساس خالی شدن زانو نیز می‌باشد. علت این نوع خالی شدن زانو، می‌تواند به دلیل پارگی مینیسک زانو، آرتریت و یا سینوویت باشد. 

 بیشتر بخوانید : علت درد انگشت دست

 

 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب


برای دیدن قیمت و خرید زانو بند کشی ساده، می‌توانید به دسته مربوطه مراجعه کنید.


تشخیص عارضه خالی کردن زانو

راه‌های تشخیص خالی کردن زانو متنوع است.

تشخیص خالی شدن زانو، با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلفی نیز انجام می‌شود که رایج‌ترین آن، معاینه ابتدایی نیز می‌باشد. ابتدا پزشک برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم بیمار، از بیمار، لیستی از سواالاتی را از او می‌پرسد و بر اساس پاسخ بیمار، دلیل ابتلا به خالی شدن زانو را تشخیص می‌دهد. در شرایط حاد، برای اطیمنان، ممکن است پزشک پیشنهاد به گرفتن عکس‌های رادیولوژی و یا سی تی اسکن کند. با استفاده از این تصاویر، می‌تواند کمک گیرد تا اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت زانوها، رباطها و عضلات می‌تواند داشته باشد.

 بیشتر بخوانید : علت خواب رفتن دست و پا

دلایل خالی کردن زانو

5 دلیل اصلی در خالی کردن زانو وجود دارد.

خالی کردن زانو، دلایل بسیار متعددی دارد که نمی‌توانیم در اینجا به همه آنها بپردازیم اما رایج‌ترین دلایل آن نیز که درصدی زیاد از افراد را شامل می‌شود می‌تواند موارد زیر نیز باشد:

 

  • پارگی رباط
  • پارگی مینیسک زانو
  • ناپایداری کشکک زانو
  • ناصافی و سائیدگی غضروف‌ها
  • ضعیف شدن عضلات اطراف زانو

 بیشتر بخوانید : علت درد مچ پا

 بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو


درمان خالی کردن زانو

 راه‌های زیادی برای درمان خالی کردن زانو نیز وجود دارد.

قابل ذکر است که هرچه سریع‌تر و به موقع‌تر روند درمانی خود را آغاز کنید، درصد احتمال موفقیت درمان نیز، بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نسبت به درمان خالی شدن زانو خود بی اهمیت نباشید؛ زیرا ممکن است، آسیب‌های جدی را وارد کند. در برخی موارد، مشکل خالی کردن زانو را می‌تواند با استفاده از یک سری داروها درمان کرد؛ مانند داورهای ضدالتهاب. و یا در برخی موارد تنها با کمپرس یخ و کمی استراحت، مشکل حل می‌شود. اما در برخی دیگر موارد، ممکن است نیاز به عمل جراحی زانو باشد. 

بیشتر بخوانید : علائم بیماری ستون فقرات

با بازدید مرتب دکتر ارتوپد، باتوجه به روند درمانی و همچنین سطح آسیب دیدگی، ممکن است از روش‌های زیر نیز کمک گیرد :

 

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست

فیزیوتراپی : 

فیزیوتراپی یک روش درمانی فیزیکی است که به کمک تمرینات، حرکات، و فنون مختلف به بهبود و بازسازی توان عملکردی بدن افراد کمک می‌کند. در زمینه فیزیوتراپی، درمان خالی کردن زانو به معنای بهبود و افزایش محدودیت حرکتی زانو می‌باشد. این مسئله ممکن است به دلیل مشکلات مختلف مانند آسیب به بافت‌های زانو، التهاب‌ها، کمردرد، یا کاهش قوای عضلات مرتبط با زانو رخ دهد.

 

برای درمان خالی کردن زانو از فیزیوتراپی، ممکن است از روش‌ها و تمرینات زیر استفاده شود:

 

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر

1. تمرینات تقویتی:

   - تمریناتی که به تقویت عضلات اطراف زانو می‌پردازند، می‌توانند به تثبیت زانو کمک کنند و در افزایش توان عضلات مهم در این ناحیه مؤثر باشند.

 بیشتر بخوانید : 6 راه موثر در درمان آب آوردن زانو


2. تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری:

   - تمریناتی که به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و بافت‌های اطراف زانو می‌پردازند، می‌توانند در کاهش ستون فشاری بر زانو کمک کنند و در بهبود حرکت‌پذیری زانو موثر باشند.

 

3. تمرینات تعادل و کنترل حرکت:

   - افرادی که مشکلات در تعادل و کنترل حرکت دارند، ممکن است از تمریناتی که به بهبود این موارد می‌پردازند، بهره‌مند شوند.

 

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


برای خرید زانوبند طبی، می‌توانید به دسته مربوطه نیز مراجعه کنید.


4. تمرینات با وزن تنه:

   - تمریناتی که با استفاده از وزن تنه انجام می‌شوند، می‌توانند به تقویت عضلات زانو کمک کنند.

 بیشتر بخوانید : درمان پیچ خوردگی مچ پا

5. کار با تراپیست فیزیوتراپی:

   - همکاری با تراپیست فیزیوتراپی متخصص درمان خالی کردن زانو می‌تواند به تنظیم تمرینات و فنون مناسب و نظارت دقیق بر روی پیشرفت فیزیکی شما کمک کند.

 بیشتر بخوانید : درمان پارگی مینیسک زانو

مهم است که برنامه فیزیوتراپی بر اساس نیازها و شرایط فردی تنظیم شود و تحت نظارت حرفه‌ای اجرا گردد. همچنین، قبل از شروع هر برنامه درمانی، تشخیص دقیق توسط یک پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست ضروری است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین دارو برای شکستگی استخوان

استفاده از زانوبند یا بریس

ممکن است پزشک خرید زانوبند طبی را برای هنگام راه رفتن پیشنهاد دهد. زانوبند، زانوها را در هنگام راه رفتن، دویدن و همچنین خم و راست شدن، ثابت نگه‌ می‌دارد و از آسیب بیشتر زانو مانند در رفتگی، جلوگیری می‌کند. 

 بیشتر بخوانید : روماتیسم ستون فقرات

 بیشتر بخوانید : درد پا در بارداری


تغییر سبک زندگی

به طور کلی برای داشتن یک زندگی سالم و بدون عارضه، باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. برخی از افرادی که دچار اضافه وزن می‌باشند، فشار وزن بالا علاوه بر مچ پا، به زانو پا نیز وارد خواهد شد؛ به همین دلیل ممکن است پزشک پیشنهاد به تغییر سبک زندگی دهد. 

در برخی دیگر موارد، ممکن است فرد در بدن خود با کمبود کلسیم، ویتامین سی و دی مواجه است؛ در این صورت با اصلاح تغذیه می‌توان این مشکل را بر طرف کرد.

 

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز زانو

 

برای خرید زانو بند سگک دار آدور، می‌توانید به دسته مربوطه در سایت سیب 115 نیز مراجعه کنید.


خالی شدن زانو در کودکان

 

خالی شدن زانو تنها مختص به افراد مسن نمی‌باشد، بلکه ممکن است کودکان هم دچار این عارضه شوند. کودکان با وجود این عارضه ممکن است دچار عدم تعادل و همچنین زمین خوردن در هنگام راه رفتن شوند. خالی شدن زانو، می‌تواند در این سنین به دلیل پوکی استخوان یا روماتیسم مفصلی باشد که موجب خم شدن ناگهانی زانو در کودک می‌شود که درنتیجه آن، درد و خشکی زانو و همچنین بی‌ثباتی مفصل را به همراه دارد. برای سلامت بیشتر کودکاتان، به سرعت به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. 

 بیشتر بخوانید : درمان انحراف ستون فقرات

در این مطلب سعی شد در مورد انواع خالی کردن زانو، درمان و تشخیص آن و همچنین نکات ریز و درشت زیادی را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. سیب 115 سلامتی و شادابی شما را آرزومند است.

بیشتر بخوانید : خشک شدن انگشتان دست


راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.