Untitled-design-(5)
عمومی

از عوامل موثر تا درمان موثر انحراف ستون فقرات

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 20 آبان 1402
  • 139 مشاهده

انحراف ستون فقرات یکی از مشکلات بسیار رایج در بین اقشار امروزی است. این عارضه نیز ممکن است موجب بد شکلی و بی‌نظمی در ظاهر ستون فقرات شما، شود. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اگر درمان ستون فقرات به موقع صورت نگیرد، ممکن است این عارضه جبران ناپذیر شود. انحراف ستون فقرات انواع مختلفی دارد و همچنین علائم زیاد نیز دارد؛ برای اینکه بیشتر در مورد ستون فقرات، علائم، و راه‌های درمان آن بدانید، این مقاله را کامل تا آخر مطالعه نمایید.  


 بیشتر بخوانید : 6 راه موثر در درمان آب آوردن زانو

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست


تعریف ساده انحراف ستون فقرات


انحراف ستون فقرات، یکی از عارضه های معمول بین افراد است.

اگر دقت داشته باشید، ستون فقرات شما یک شکلی منحنی دارد که کمی به شکل اس است. دلیل اینکه این انحنا وجود دارد، برای بهتر کار کردن حرکت و انعطاف پذیری ستون فقرات می‌باشد. اگر به مشکلات ستون فقرات مبتلا شده باشید، ممکن است در تحرک بدنی با مشکلات جدی روبرو شوید. زمانی که ستون فقرات شما شکل طبیعی همانند افراد عادی را نداشته باشد، به طوری که در هرجای کمر شما، صافی بیش از اندازه یا انحنای نابجا وجود داشته باشد، در اینجا می‌توانیم بگوییم که به انحراف ستون فقرات مبتلا شده‌اید. در ادامه مطلب به طور مفصل در مورد نحوه مواجه با این عارضه و همچنین درمان آن، توضیحات لازم را خواهیم داد. انحراف ستون فقرات زمانی رخ می‌دهد که مهره‌های ستون فقرات در جهتی که از حالت طبیعی خارج شده، جابجا می‌شود.

    بیشتر بخوانید : علت ورم مفصل

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر


برای درمان بهتر ستون فقرات، می‌توانید با مشورت پزشک از کمربند طبی برای ستون فقرات استفاده کنید. 


علائم انحراف ستون فقرات


در برخی موارد انحراف ستون فقرات به گونه‌ای است می‌توان آن را مشاهده کرد، اما در برخی دیگر موارد قابل مشاهده نمی‌باشد که دراین موارد باید به علائم آن دقت نمایید که در صورت داشتن این علائم، حتماً به پزشک متخصص باید مراجعه داشته باشید. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد دکتر ارتوپد، می‌توانید به مقاله دکتر ارتوپد کیست مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید : خشک شدن انگشتان دست

بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو


خستگی زیاد


4-14

در برخی مواردی که بی دلیل خسته می‌شوید به طوری که شاید کار خاصی در روز انجام نداده‌اید، حتی قبلاً کارهای سنگین‌تری را انجام می‌دادید و به این صورت خسته نمی‌شدید. در این صورت می‌توان گفت که احتمال انحراف ستون فقرات در بدن شما وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین دارو برای شکستگی استخوان

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر


اگر مشکل قوز کمر، می‌توانید از کمربند طبی برای قوز کمر استفاده کنید.


درد و ناراحتی


5-15

درد از بارزترین علائمی است که در اثر انحراف ستون فقرات رخ می‌دهد. منظور از درد فقط مختص به ستون فقرات مثل گردن و کمر نمی‌باشد؛ بلکه می‌تواند شامل دست درد، سردرد و حتی بخش‌های تحتانی بدن دچار درد شود. دلیل این درد، درگیری اعصاب در ستون فقرات می‌باشد که این اثرات را در سایر بخش‌های بدن نیز می‌گذارد.

 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب

 بیشتر بخوانید : درد پا در بارداری


در صورت نیاز به کمربند طبی چهار فنره، می‌توانید در سایت سیب 115 اقدام کنید.


سفت و خشک شدن گردن و کمر


سفت و خشک شدن گردن، یکی از علائم انحراف ستون فقرات می‌باشد.

زمانی که اعصاب در ستون فقرات درگیر می‌شود، ممکن است دچار درد، خشکی و سفتی در ناحیه گردن و کمر شود. ممکن است بسیاری از افراد در طول روز، چند با این مورد مواجه شوند، گاهی اوقات در بیدار شدن، و گاهی هم بعد از فعالیت و تحرک بدنی و فیزیکی.  

بیشتر بخوانید : علت درد مچ پا

 بیشتر بخوانید : درمان پارگی مینیسک زانو


انواع انحراف ستون فقرات


  انحرافات ستون فقرات، به نسبت میزان انحراف و زاویه آن و محل آن انواع مختلفی دارد.  

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


انحراف ستون فقرات گودی کمر (لوردوز)


گودی کمر، یکی از انواع انحراف ستون فقرات می‌باشد.

  گودی کمر در زمانی که ستون فقرات به سمت عقب برگردد، به اصطلاح گودی کمر یا لوردوز گفته می‌شود. در برخی مواردی که این عارضه بسیار حاد می‌شود و در پایین کمر به داخل گودی به شدت به سمت عقب حرکت می‌کند که به آن لوردوزیس نیز گفته می‌شود. می‌توانید برای این مشکل، از کمربند طبی برای صاف نگه داشتن کمر نیز استفاده کنید.


برای خرید شکم بند لاغری طبی، به صفحه مورد نظر در سایت مراجعه کنید.


انحراف ستون فقرات کیفوز (قوز کمر)


گودی کمر، یکی از انواع انحراف ستون فقرات می‌باشد.

  انحراف ستون فقرات کیفوز همان قوز کمر است که قسمت بالایی ستون فقرات یعنی سینه و گردن، به سمت داخل بدن قوز می‌کند. این نوع انحراف معمولاً بین افراد مسن‌تر نیز بیشتر اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر سن شما کمی بالا رفته است، حتماً اصول درست زندگی را رعایت کنید تا از این گونه عارضه پیشگیری شود. برای دیدن قیمت شکم بند لاغری برقی، می‌توانید به دسته محصول مورد نظر مراجعه کنید. 


 برای خرید کمربند طبی برای گودی کمر، می‌توانید به دسته مربوطه نیز مراجعه کنید.


اسکولیوز یا کجی ستون فقرات


کجی ستون فقرات، یکی از انواع انحراف ستون فقرات است.

  اسکولیوز یا همان کجی ستون فقرات، نوعی از انحراف ستون فقرات است که در سمت راست یا چپ ستون فقرات کمر دچار انحراف شود. این انحراف مختص گروه سنی خاصی نیست بلکه از سنین کودکی تا سنین بزرگسالی می‌تواند رخ دهد.  

برای درمان کمر درد، می‌توانید از کمربند طبی برای کمردرد استفاده کنید.


انحراف ستون فقرات اسکولیوز

زمانی که ستون فقرات به سمت راست یا چپ همانند تصویر، انحراف شود، این نوع انحراف ستون فقرات را اسکولیوز می‌گویند. اگر این عارضه، به آن مقدار نباشد که به وضوح دیده شود، می‌توان گفت اسکولیوز از نوع خفیف می‌باشد که می‌توانید با انجام تمرینات اصلاحی و همچنین برخی از راه و روش‌های فیزیوتراپی، اصلاح شود. با وجود اینکه اسکولیوز هیچ درمانی ندارد، ولی با انجام این روش، از گسترش و حادتر شدن آن جلوگیری خواهید کرد.


انحراف مهره ستون فقرات

  این عارضه، هنگامی اتفاق می‌افتد که مهره‌های ستون فقرات بیش از حد ممکن از محل خود خارج شده و به سمت داخل یا بیرون از ستون فقرات، حرکت کنند.  


برای خرید شکم بند لاغری زنانه، به دسته محصول مربوطه مراجعه نمایید.


کدام پزشک، با چه تخصصی مناسب برای درمان کمک گیریم؟

  اگر علائم انحراف ستون فقرات در شما وجود دارد، هر چه زودتر باید روند درمانی را آغاز کنید. به طور کلی علائم این عارضه به دو نوع می‌توان تقسیم کرد :

  • درد و ناراحتی در بخش ستون فقرات و آناتومی بدن
  • اختلال‌های عصبی مثل گزگز یا سوزن شدن

  اگر مورد اولی، یعنی درد در قسمت ستون فقرات و بخش آناتومی را دارید، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید؛ بنابراین دکتر ارتوپد وضعیت ستون فقرات شما را بررسی کرده و متناسب با سایر عوامل، به شما دارو و تمرین‌ها حرکتی و یا حتی فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهد. در صورت مورد دوم، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه داشته باشید. در این حال روند درمانی دکتر موجب جلوگیری از آسیب بیشتر به اعصاب می شود.  


علت ایجاد انحراف ستون فقرات چیست؟ چه عواملی می‌تواند مستعد کننده این عارضه باشد؟

به طور کلی 5 عامل اصلی می‌تواند دلیل ایجاد انحراف ستون فقرات باشد: رشد استخوان در زاویه نامناسب حرکات نامناسب به طور مستمر رژیم غذایی نامناسب استرس و اضطراب خوابیدن نامناسب در این جای مطلب به توضیح هر کدام از این عوامل می‌پردازیم:  


برای دیدن قیمت شکم بند لاغری مردانه، می‌توانید به دسته محصول مربوطه مراجعه کنید.


رشد استخوان در زاویه نامناسب

  در برخی موارد به دلیل ساییده شدن استخوان‌ها، استخوان به سمت نامناسبی رشد می‌کند که موجب می‌شود آناتومی بدن نیز به هم خورد. در این صورت حتماً قبل از وخیم‌تر شدن، باید به پزشک مورد نظر مراجعه داشته باشید.  


حرکات نامناسب به طور مستمر

  اگر شغل شما به گونه‌ای است که بیشترین تحرک بدنی و فیزیکی را دارید و همچنین فشار زیادی به ستون فقرات شما قرار می‌گیرد، در صورت فشار بیش از حد و همچنین حرکات نادرست به گونه‌ای که موجب آسیب به ستون فقرات شود، می‌تواند انحراف ستون فقرات در شما به وجود آید.  


رژیم غذایی نامناسب

  داشتن رژیم غذایی برای تمام افراد، در سنین مختلف، جزء ضروریات سلامتی ‌می‌باشد. عدم رژیم غذایی مناسب می‌تواند بسیار عوارض داشته باشد که یکی از آنها، انحراف ستون فقرات است؛ که به دلیل کمبود ویتامین‌ها و کلیسم می‌تواند باشد.  


استرس و اضطراب

  استرس و اضطراب، هورمونی را در شما به وجود خواهد آورد که موجب تضعیف شدن، سیستم ایمنی بدن شما می‌شود، این هورمون را کورتیزول نیز گویند.  


خوابیدن نامناسب

  اگر ستون فقرات در لحظات خوابیدن، به مدت طولانی خم شود، ممکن است موجب ایجاد انحراف ستون فقرات شود.  


اگر تازه زایمان شده‌اید، می‌توانید از کمربند طبی بعد از زایمان استفاده کنید.


راه‌های موثر برای درمان انحراف ستون فقرات

  انحراف ستون فقرات، در زمان کوتاه مدتی به وجود نیامده‌اند که بتوان به زودی آنرا از بین برد؛ به همین دلیل نیازمند صبر و بردباری می‌باشد. در ادامه به شما راه‌های درمانی بسیار مناسبی را به شما معرفی خواهیم کرد.  


ورزش مناسب انحراف ستون فقرات

  برخی از ورزش‌هایی هستند که می‌تواند به بهبود درمان انحراف ستون فقرات کمک کند؛ البته در نظر داشته باشید که حتماً ورزش‌ها زیر نظر پزشک متخصص نیز باشد. پیاده‌روی می‌تواند بسیار مناسب باشد. برخی از حرکاتی هستند که موجب اصلاح ستون فقرات می‌شوند به همین دلیل به آنها، حرکات اصلاحی گویند. در صورتی این حرکات می‌توانند تاثیر گذار باشد که مکرراً در بازه زمانی مناسب انجام گیرد. در ادامه به آموزش برخی از این حرکات اصلاحی می‌پردازیم:

  • ایستادن و به طرفین خم شدن
  • پل زدن و بلند کردن کمر از روی زمین
  • اسکوات
  • گردش ساکروم
  • حرکت گاو- گربه در یوگا
  • درمان انحراف ستون فقرات در دوره بزرگسالی

شاید در دوره بزرگ سالی، ستون فقرات نیز بیشتر از سنین پایین‌تر آسیب دیده باشد، بنابراین باید در روند درمانی دقت لازم و همچینن اهمیت زیادی داده شود. در ابتدا می‌توانید با ورزش‌های اصولی وصحیح و اصلاح تغذیه، وارد عمل شوید. در صورتی که انحراف ستون فقرات بهبود یافت، همین روش را نیز ادامه دهید اما در غیر این صورت می‌توانید از سایر روش‌های درمانی مثل عمل جراحی، طب سوزنی، فیزیوتراپی و کایروپراکتیک استفاده کنید.  


برای دیدن قیمت شکم بند لاغری به دسته محصول مورد نظر مراجعه کنید.


درمان انحراف ستون فقرات با کمربند

  کمربند موجب پیشگیری و جلوگیری از پیشروی غوز کمر و سایر موارد، نیز می‌شود. می‌توان از این روش برای بازگرداندن ستون فقرات به حالت اولیه نیز اقدام کرد. نکته قابل توجه این است که این روش هیچ گونه عوارض و همچنین خطر برای شما نخواهد داشت.

  

عوارض انحراف ستون فقرات

  موجب آسیب دیدگی به نخاع و اعصاب می‌شود

 اختلال در حفظ تعادل

 درد و ناراحتی زیاد

 اثر منفی در فعالیت‌های روزانه

 به هم خوردن زیبایی ظاهری آناتومی بدن  


بیشتر بخوانید : 5 دلیل خالی کردن زانو


عوارض اسکولیوز

تنفس به سختی انجام میگیرد افزایش درد و ناراحتی عفونت نخاع نشت مایع نخاعی 

 

فعالیت‌های مهم برای پیشگیری از انحراف ستون فقرات

اصلاح نشستن، ایستادن و ژست درست برای بلند کردن اجسام خودداری از بلند کردن اجسام سنگین و نشستن و ایستادن بلند مدت استفاده از قوزبند برای اصلاح نحوه ایستادن و نشستن صحیح تغذیه مناسب ورزش چک آپ هر چند وقت یک بار توسط پزشک متخصص  


نحوه تشخیص انحراف ستون فقرات

معاینه فیزیکی بررسی علائم این عارضه توسط پزشک مرتبط تصویر برداری مانند ام آر آی، سی تی اسکن و اشعه ایکس


خلاصه مطلب

در این مقاله از سایت سیب 115، سعی شد تا هرآنچه که شما برای سلامت بیشتر و همچنین درمان موثر انحراف ستون فقرات خود بدانید، گفته شد. امیدواریم در این مقاله برای شما مفید باشد. هرگونه در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی، بسیار خوشحال می‌شویم که در قسمت دیدگاه‌ها، با ما به اشتراک گذارید. 


راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی


بسیار عالی و کامل

  • 1402/08/23
  • -
  • کاربر سایت

بلاگی که نوشته شده رو خوندم و خیلی از اون لذت بردم. ممنون از مطالب مفیدتون


0 0
نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.