2-39
عمومی

آب آوردن زانو

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 02 دی 1402
  • 374 مشاهده

اگر دچار آب آوردگی زانو شده‌اید و یا اینکه شک دارید، در این مطلب به طور کامل در مورد این عارضه توضیح خواهیم داد. همانطور که می‌دانید زانو یکی از مهم‌ترین عضوهای ارتوپدی بدن نیز می‌باشد که از آن جهت که وزن بدن را نیز تحمل می‌کند، بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین با آسیب دیدن این بخش از بدن، در انجام فعالیت‌های روزانه خودتان دچار اختلال و محدودیت می‌شوید. در ادامه مطلب شیوه‌های درمانی آب آوردن زانو را شرح خواهیم داد.  

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر

آب آوردن زانو چیست؟

آب آوردن زانو چیست

در اطراف مفصل زانو، یک نوع مایعی وجود دارد که به آن مایع مفصلی یا سینوویال نیز می‌گویند که این مایع خاصیت لیز کننده دارد و موجب می‌شود در زمان خم یا راست کردن زانو، به راحتی حرکات انجام شوند. در برخی از مواقع به دلایلی که ذکر خواهیم کرد، این مایع مفصلی به منظور حل مسئله پیش آمده، بیش از اندازه معمول خواهد شد و درنتیجه موجب تجمیع مایعات مفصلی در اطراف مفصل می‌شود.  

بیشتر بخوانید : علت درد انگشتان دست

بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو


علائم آب آوردن زانو

اگر می‌خواهید بدانید که از کجا بفهمید که زانو شما آب آورده است، به علائم آب آوردن زانو که در زیر ذکر شده است دقت کنید:

  • تورم زانو
  • سفت یا سخت شدن مفصل زانو
  • درد داشتن
  • عدم توانایی در خم و صاف کردن زانو
  • داشتن تب و لرز

 بیشتر بخوانید : علت درد مچ پا

 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب


متورم شدن زانو

اولین نشانه یا علائم آب آوردن زانو، تورم زانو نیز می‌باشد. اگر در اطراف زانو شما نیز پف کرده است و دچار تورم شده است، به گونه‌ای که همراه با درد، خشکی و سفتی نیز می‌باشد، به احتمال زیاد می‌توان گفت، زانو دچار آب آوردن شده است.  

  بیشتر بخوانید : علت خواب رفتن دست و پا


سفت و خشکی زانوها

زمانی که دچار آب آوردن زانو می‌شوید، به احتمال خیلی زیاد دچار سفتی و خشکی زیاد می‌شوید به گونه‌ای که دامنه حرکتی زانو بسیار محدود می‌شود؛ بنابراین در راه رفتن و انجام کارهای روزانه دچار مشکل می‌شوید. در واقع به هیچ عنوان نمی‌توانید زانوی خود را خم و صاف کنید و احساس سفتی نیز خواهید کرد.  

بیشتر بخوانید : علائم بیماری ستون فقرات


درد زانو

در زمان آب آوردن زانو، با توجه میزان آسیب دیدگی، می‌توان گفت زانوی شما تحمل وزن بدن شما را نخواهد داشت، در این صورت باید در هنگام راه رفتن از یک عصا کمک گیرد تا در بهترین زمان ممکن به دکتر ارتوپد مراجعه کرده و روند درمانی خود را آغاز کنید.

  بیشتر بخوانید : 6 راه اصلی درمان آرتروز زانو


علت آب آوردن زانو

برای اینکه از ابتلا به عارضه آب آوردن زانو نیز اطمینان کسب کنید، می‌تواند با بررسی علل آن، به این منظور دست یابید :

بیشتر بخوانید : روماتیسم ستون فقرات


ضربه شدید

با ضربه شدید به زانوها در هنگام فعالیت‌های مختلف از جمله ورزش، علاوه بر آسیب به تاندون و مفاصل، ممکن است موجب آب آوردن زانو نیز شوند.


اگر کشکک پای شما دچار مشکل شده است، با مشورت پزشک، می‌توانید از زانو بند برای نرمی کشکک، استفاده کنید. 


بیشتر بخوانید : درمان انحراف ستون فقرات


بیماری لایم

بیماری لایم از طریق کنه‌های مختلف که آلوده به باکتری نیز می‌باشند، به انسان منتقل می‌شوند. علائم این بیماری می‌تواند تب، لرز، سر درد و همچنین درد مفاصل باشد که موجب بروز آب زانو نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید : تنگی کانال نخاعی


پارگی مینیسک زانو

مینیسک به صورت دو نوار سی شکل که از جنس غضروف می‌باشد، در بین استخوان‌های مفصل زانو قرار می‌گیرند و موجب می‌شوند اصطکاک بین استخوان‌ها را کاهش دهند. با انجام فعالیت‌های شدید از جمله تمرینات ورزشی خاص، می‌تواند با ضربه خوردگی دچار پارگی مینیسک شود که در نتیجه آن نیز، می‌تواند موجب آب آوردن زانو شود.

بیشتر بخوانید : درمان خار استخوانی


آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک نوع بیماری خود ایمنی می‌باشد که باعث به هم خوردن سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود که در نتیجه آن، سیستم ایمنی بدن به عضوهای مختلف بدن حمله می‌کنند. یکی از علائم این بیماری، التهاب شدید مفاصل ، از جمله مفصل زانو می‌باشد.

بیشتر بخوانید : درمان پارگی مینیسک زانو


آرتروز

افراد نیز با ابتلا به آرتروز، دچار ساییدگی در بخش مورد نظر می‌شوند؛ به طور مثال اگر دچار آرتروز زانو شوند، موجب ساییدگی در بخش مفاصل زانو نیز خواهند شد و درنتیجه باعث از بین رفتن عضروف‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید : درمان پیچ خوردگی مچ پا

بیشتر بخوانید : 5 دلیل خالی کردن زانو


نقرس

نوعی از بیماری است که موجب افزایش ترشح اسید اوریک در بدن می‌شود که می‌تواند موجب آب آوردن زانو نیز شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دارو برای شکستگی استخوان


شکستگی استخوان

در مواقعی که با ضربه خوردگی به زانو یا اطراف آن، استخوان دچار شکستگی و آسیب شود، احتمال بروز این عارضه نیز افزایش می‌یابد.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  در زمانی که باگذشت زمان بیماری حادتر شود، به گونه‌ای که کاملاً در ظاهر زانو تاثیر چشم گیری می‌گذارد، در این صورت شما حتماً باید به پزشک مراجعه داشته باشید.


نحوه تشخیص آب آوردن زانو

به طور کلی از آن جایی که بیماری آب آوردن زانو از نوع بیماری‌های ارتوپدی نیز می‌باشد، همانند سایر بیماری‌های ارتوپدی به طور کلی دو راه برای تشخیص این عارضه وجود دارد.


معاینه از نزدیک توسط پزشک

در اولین مرحله از روند درمانی، پزشک ارتوپد، کاملاً سوالات مربوطه را برای اطلاع از علائم و میزان آسیب دیدگی زانو، از بیمار سوال می‌کند. همچنین با بررسی فیزیکی زانو، از جمله لمس،  بررسی دامنه حرکتی و میزان پف کاسه زانو، برای بیمار دارو و انجام تمرینات خاصی را تجویز می‌کند.


بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


آزمایشات تصویربرداری

 

سونوگرافی

با انجام تصویر برداری امواج صوتی از استخوان و بافت‌ها اطراف آن، پزشک نیز میزان تورم مفاصل و همچینین اطراف مفاصل را بررسی می‌کند. در صورت دیدن تورم بیش از اندازه در اطراف مفصل می‌تواند آن را آب آوردن زانو نیز تشخیص دهد.  

سی تی اسکن

در سی تی اسکن که از اشعه ایکس نیز استفاده می‌شود، از تمام جزئیات استخوان‌ها و مفاصل، عکس برداری می‌کند؛ به گونه‌ای که در صورت کوچک‌ترین اختلال در استخوان یا مفصل، قابل مشاهده نیز می‌باشد.  

ام آر آی

تصویربرداری ام آر آی با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر بسیار دقیقی از اندام‌های درونی بدن نیز می‌گیرد. پزشک با مشاهده این تصاویر، می‌تواند به راحتی به بررسی عضروف‌ها، رباط‌ها و همچنین مفاصل نیز پرداخت.


روش درمان آب آوردن زانو

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که چگونه آب آوردن زانو را درمان کنیم، در این بخش از مطلب، به راه درمان آب آوردن زانو نیز می‌پردازیم.

برای دیدن زانو بند طبی مفصل دار، می‌توانید به دسته مربوطه مراجعه نمایید.


استفاده از دارو برای درمان آب آوردن زانو

در اولین مرحله سعی پزشک نیز بر این است که داروهایی را برای شما تجویز کند که حد الامکان، التهابات پیش آمده را کنترل کند و همچنین درد را که موجب ناراحتی شده است، کاهش دهد. اگر التهاب به دلیل عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک بسیار مناسب می‌باشد.

بیشتر بخوانید : خشک شدن انگشتان دست


برای دیدن قیمت زانو بند لولا دار، می‌توانید به دسته محصول مربوطه مراجعه نمایید.


کشیدن آب زانو

یکی ساده‌ترین روش‌های درمانی نیز می‌باشد که مایع اضافی را با استفاده یک سرنگ، به صورت دستی، سر سوزن سرنگ را به داخل مفصل زانو داخل کرده و سپس مایعات مفصلی را خارجی می‌کنند؛ سپس پزشک بر حسب نیاز، داروهای را به مفصل نیز تزریق می‌کند.


فیزیوتراپی

درمان آب آوردن زانو با استفاده از فیزیوتراپی

برخی از متخصصین فیزیوتراپی به منظور درمان آب زانو نیز، از یکسری تکنیک‌ها و حرکات ویژه برای درمان آن نیز استفاده می‌کنند. این روش هم می‌توان کارساز باشد که البته باید با یک پزشک ارتوپدی نیز مشورت کنید.


برای خرید زانو بند طبی برای آرتروز، می‌توانید به دسته محصول مورد نظر مراجعه نمایید.


جراحی و تعویض مفصل

درمان آب آوردن زانو با استفاده از جراحی و تعویض زانو

در برخی از شرایط، بیمار مجبور است برای درمان عارضه خود، به سراغ به روش جراحی زانو نیز روی آوردن که این روش به دو صورت نیز انجام می‌گیرد:


برای دیدن قیمت زانو بند طبی آتل دار، به دسته محصول زانوبند مراجعه کنید.


تعویض مفصل زانو

در حالتی که مفصل بیمار بسیار آسیب دیده است که هیچ گونه درمانی نمی‌توان انجام داد، جراحی به سراغ تعویض مفصل زانوی بیمار روی خواهد آورد.

 بیشتر بخوانید : درد پا در بارداری


جراحی آرتورسکوپی (جراحی لیزری زانو)

یکی از راه‌های درمانی آب آوردن زانو، جراحی آرتورسکوپی نیز می‌باشد.

این شیوه درمانی با استفاده از دستگاهی به نام آرتروسکوپ استفاده می‌شود که به همین دلیل نام این روش را به آن اختصاص داده‌اند. این دستگاه مجهز به دوربین است و قابلیت تصویر برداری دقیق از داخل زانو نیز دارد که پزشک می‌تواند از وضعیت زانو مطلع شود. در صورت نیاز پزشک با برش‌های ریز این روش جراحی انجام می‌گیرد.


درمان آب آوردن زانو در طب سنتی

یکی از بهترین راه‌های درمانی، طب سنتی می‌باشد که می‌توان گفت باید زیر نظر دکتر طب سنتی نیز قرار گیرد. اما در ادامه مطلب به چند روش درمان آب آوردن زانو در طب سنتی نیز پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست


درمان گیاهی آب آوردن زانو

زنجبیل، یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی است که در درمان آب آوردن زانو می‌تواند موثر واقع شود. در طب سنتی این گیاه به عنوان مسکن به کار ‌می‌رود به گونه‌ای که هم به صورت خوراکی و هم به صورت پماد می‌توان از آن استفاده کرد.


درمان آب آوردن زانو با زالو

استفاده از زالو نیز یکی دیگر از روش‌های موثر سنتی می‌باشد که بسیار از افراد از این روش نیز درمان می‌شوند. قابل توجه می‌باشد که این روش باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد و 4 تا 7 عدد زالو روی زانوی شما قرار گیرد. زالو با استفاده از دندان خود، به پوست شما نفوذ کرده و مایعات زیر آن را می‌مکد؛ بنابراین با گذاشتن زالو روی زانو، بسیار از مایعات مفصلی که تجمیع شده‌اند را کاهش می‌دهد. در نتیجه این درمان، درد و التهاب ناشی از آب آوردن زانو نیز کاهش می‌یابد.

 

درمان آب آوردن زانو با ورزش

انجام دادن تمام حرکات بدنی، در زمان درمان آب آوردن زانو، لزوماً باید زیر نظر کارشنان فیزیوتراپی زانو نیز قرار گیرد. با انجام ورزش های پیشنهادی، نتنها از پیشروی بیماری جلوگیری می‌کنید، بلکه روند درمانی را سریع‌تر شروع می‌کنید.


خلاصه مطلب

در این مطلب سعی شد به تمام نکات کلیدی در مورد آب آوردن زانو به همراه راه‌های درمانی آن نیز به طور مفصل نیز گفته شد. امیدواریم اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، به زودی و زود به سلامتی بیشتر بازگردید. بسیار از نظر گذاشتن شما در قسمت دیدگاه‌ها خرسند می‌شویم.



راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.