7-min-3
عمومی

تنگی کانال نخاعی

  • ابوالفضل اهل زاده
  • 27 آبان 1402
  • 143 مشاهده

شاید بارها برای شما پیش آمده است که یکی از نزدیکان شما و یا دوستان شما، به تنگی کانال نخاع مبتلا شده است و از خود پرسیده‌اید، تنگی کانال نخاع چگونه بیماری است؟ این بیماری، مثل بسیار از بیماری‌ها دارای درد و ناراحتی زیادی همراه است که افراد بیمار زیادی را به سمت پزشکان سوق داده است. همچنین برای شناخت بهتر این عارضه، می‌توان با بررسی علائم آن، بتوان تا حدودی این بیماری را تشخیص داد. 

برای اینکه بتوانید از یک متخصص کمک گیرید، پیشنهاد می‌کنیم به دکتر ارتوپد یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه و مشورت کنید. 


 بیشتر بخوانید : 6 راه موثر در درمان آب آوردن زانو

بیشتر بخوانید: کپسولیت چسبنده یا یخ زدگی شانه چیست

تعریف کلی تنگی کانال نخاع


تنگی کانال نخاع، ناشی از فشار عصبی نیز می‌باشد.

 اگر دکتر شما، بیماری تنگی کانال نخاع را در شما شناخته است، خیلی می‌تواند مطلوب باشد که در مورد تنگی کانال نخاع بدانید. شاید زمانی که اسم تنگی کانال نخاع به گوش شما می‌خورد تعجب کنید که آیا کانال نخاع هم می‌تواند تنگ شود؟ هماگونه که می‌دانید نخاع از بسیار از مهره‌های استخوانی تشکیل شده است که در مابین آنها رباط نیز وجود دارد که در درون آنها شیارهایی وجود دارد که از داخل آنها اعصاب عبور کرده است، به همین دلیل زمانی که فضار برای این شیارها که اعصاب از آنها عبور کرده، کم شود، در آن زمان، می‌گوییم بیمار به تنگی کانال نخاع دچار شده است. 

  بیشتر بخوانید : علت ورم مفصل

 بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد دیسک کمر

 بیشتر بخوانید : ویژگی‌های زانوبند مناسب


انواع تنگی کانال نخاع


تنگی کانال نخاع، انواع مختلفی نیز دارد.

 می‌توان گفت که تنگی کانال نخاع به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ گردن و کمر دو بخش اصلی نخاع هستند. گردن بخش بالایی ستون فقرات و کمر نقش پایین ستون فقرات را تشکیل ‌می‌دهند. در صورت تمایل در مورد علائم بیماری ستون فقرات، می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت سیب 115 مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید : خشک شدن انگشتان دست

بیشتر بخوانید : درمان سوزش زانو


تنگی کانال نخاعی گردن


 گردن دارای 7 مهره اصلی نیز می‌باشد که نقش مهمی را در حرکات گردن ایفا می‌کند. همانگونه که اشاره شد، اعصاب در حفره‌های بین مهره گردن قرار دارند که با تنگی این حفره‌ها، فشار زیادی به اعصاب مجاور گردن وارد می‌شود. بدین گونه عارضه، تنگی کانال نخاعی گردن نیز گفته می‌شود که خود دارای چند نوع می‌باشد. اعصاب مرکزیاعصاب محیطی اعصاب مخلوط یک نکته: در برخی از موارد ممکن است تنگی کانال نخاع گردن در شما، یکی از علائم آرتروز گردن نیز باشد. در برخی دیگر موارد، ممکن است حاکی از دیسک گردن باشد.  برای اینکه از عارضه خود اطمینان و همچنین اطلاعات کافی از وضعیت گردن خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنینم حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا تشخیص لازمه را انجام دهد.  

 بیشتر بخوانید : علت رگ به رگ شدن کمر

 بیشتر بخوانید : درد پا در بارداری


تنگی کانال نخاعی کمر


 تنگی کانال نخاعی کمر، مربوط به زمانی است که مهره‌های کمر آسیب دیده و موجب تنگی حفره‌های بین مهره‌ای شده و درنتیجه علاوه بر فشار زیاد بر مهره‌ها، موجب فشار بر اعصاب محیطی در کمر نیز می‌شود که درد و ناراحتی را برای شما می‌آورند. گاهی نیز ممکن است، این عارضه به خاطر دیسک کمر نیز باشد. برای تشخیص این عارضه می‌توانید به دکتر ارتوپد و یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه نمایید. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد دکتر ارتوپد، می‌توانید به مقاله دکتر ارتوپد کیست مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین دارو برای شکستگی استخوان


علائم تنگی کانال نخاع


علائم تنگی کانال نخاع، شامل موارد مختلفی نیز می‌‍باشد

 گردن درد و کمر درد، بارزترین علائم، تنگی کانال نخاع می‌باشد. اگر درد به گونه باشد که ناگهان تیر کشد یا به حالت یک شوک و برق گرفتی باشد، می‌تواند علائم این عارضه باشد. در صورتی که درد گاهاً بیاید و برود و یا به گونه‌ای باشد که احساس سوختگی کنید، این علائم نیز، می‌تواند حاکی از تنگی کانال نخاع باشد.  اگر درد شما با تکیه دادن یا نشستن، کاهش پیدا کند و از سویی دیگر با راه رفتن و ایستادن، افزایش یابد، می‌تواند از علائم دیگر این عارضه نیز باشد.در برخی موارد، ممکن است در پاهای خود احساس سننگینی نیز کنید. همچنین در برخی دیگر موارد، دچار بی حسی و سوزن سوزن شدن در قسمت بازو و دست‌ها شوید. هرگونه احساس فشار در دستان خود و یا عدم کنترل در دست و پاها را داشتید، می‌تواند از علائم تنگی کانال نخاع نیز باشد.عدم تعادل و درد شکم از دیگر علائم این عارضه نیز می‌باشد.اگر این علائم را در خود یا دوستان و خویشاوندان خود، مشاهده کردید، بدانید حاکی از تنگی کانال نخاع می‌تواند باشد.   

در صورت اطلاعات بیشتر در مورد علت درد مچ پا، می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت سیب 115 مراجعه نمایید.

 بیشتر بخوانید : درمان پارگی مینیسک زانو


چرا دچار تنگی کانال نخاع می‌شویم؟


 بسیار از عوامل در ایجاد تنگی کانال نخاع دخیل هستند که بیشتر آنها ناشی از بیماری‌های ارتوپدی می‌باشد. در ادامه به بارزترین این عوامل می‌پردازیم. 



آرتروز


 یکی ازعوامل مستعد کننده تنگی کانال نخاع، می‌تواند آرتروز باشد. غضروف‌ها وظیفه جلوگیری از ساییدگی استخوان را دارند. حال آرتروز موجب از بین رفتن غضروف‌ها می‌شود که همین مورد موجب ساییده شدن استخوان‌ها می‌شود، در نتیجه استخوان‌ها برای جبران این مشکل، شروع به رشد کردن می‌کنند. این رشد بی رویه موجب تنگی کانال نخاع  و فشار روی اعصاب می‌شود.   


برای دیدن انواع کمربند طبی برای دیسک کمر، به دسته مربوطه مراجعه کنید.


 دیسک گردن و دیسک کمر


یکی از بارزترین علل تنگی کانال نخاع، دیسک گردن و کمر نیز می‌باشد.

 دیسک خود به تنهایی می‌تواند اصلی‌ترین عامل ایجاد کننده تنگی کانال نخاع باشد. زمانی که دچار دیسک کمر یا گردن شوید، موجب تنگ شدن فضای بین مهره‌ها شود و درنتیجه به تنگی کانال نخاع دچارمی‌شوید. 


اگر مشکل گودی کمر دارید، می‌توانید اقدام به خرید کمربند طبی برای گودی کمر کنید.


آسیب به ستون فقرات در اثر ضربه 


 در برخی موارد ممکن است در اثر ضربه خوردگی به ناحیه ستون فقرات، موجب شکتسگی مهره‌های کمر شود و در اثر بهبود، با رشد بیش از اندازه، حفره‌هایی که اعصاب از آنها خارج می‌شوند را تنگ کرده و درنتیجه بدین گونه به اعصاب فشار می‌آورند. به این صورت آسیب به ستون فقرات، می‌تواند مستعد کننده تنگی کانال نخاع باشد. 



مشکل مادرزادی


گاهاً افراد به طور مادرزادی به این عارضه دچار می‌شوند که می‌توانند با جراحی درمان کنند.  



کیست ستون مهره‌ها و نخاعی


کیست نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده تنگی کانال نخاع نیز می‌باشد.   



راه‌های تشخیص تنگی کانال نخاع


برای تشخیص تنگی کانال نخاع، می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 بهترین راه تشخیص این عارضه، توجه علائم آن است. اگر علائم ذکر شده در بدن شما وجود داشت، می‌توان گفت احتمال وجود تنگی کانال نخاع وجود خواهد داشت؛ اما می‌توانید با مراجعه پزشک ارتوپد یا مغز و اعصاب، پزشک برای تشخیص و اطمینان از تنگی نخاع ممکن است درخواست‌های زیر را از شما داشته باشد:

تصویری برداری اشعه ایکس

عکس ام آر آی تنگی کانال نخاع

سی تی اسکن  



درمان تنگی کانال نخاع


 اولین مرحله برای درمان تنگی کانال نخاع، شناخت مشکل نخاع شما نیز می‌باشد؛ بدین صورت که باید تشخیص دهید مشکل تنگی نخاع شما، از کجا به وجود آمده است. البته که باید برای این مرحله، به دکتر ارتوپدی نیز مراجعه کنید.  



درمان گیاهی تنگی کانال نخاع


 درمان بیماری‌ها با طبیعت، یکی از بهترین راه‌های درمانی می‌باشد. بسیاری از گیاهانی وجود دارند که عصاره آنها موجب درمان تنگی کانال نخاع نیز می‌شود. این گیاهان توسط دکتر طب سنتی می‌تواند پیشنهاد شود. روغن‌های گیاهی مثل سیاه دانه، روغن بنفشه، برخی از عرقیجات و دمنوش‌ها، می‌توانند به عنوان دارو گیاهی در درمان و بهبود تنگی کانال نخاع، موثر باشند.  



انجام برخی حرکات اصلاحی برای درمان تنگی کانال نخاع


 با انجام برخی نرمش‌های اصلاحی، می‌توان در برخی موارد به درمان تنگی کانال نخاع کمک کرد. توجه داشته باشید تمام حرکات خود را با پزشک ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپ، مشورت کنید و درصورت تایید آن‌ها را انجام دهید.  



درمان تنگی کانال نخاع با پیاده‌روی


 با انجام پیاده روی موجب می‌شود شکل کمر شما و مهره‌های نخاع، عضلات کمر و استخوان‌های آن، در جای درست قرار گیرد. علاوه بر این موارد، زمانی که شما به دلیل شغلی که دارید و یا سایر دلایل، بدن خود را در طول روز، ساکن و بدون حرکت قرار می‌دهید، موجب خشک شدن کل بدن می‌شود؛ اما پیاده روی، به انعطاف پذیر بدن شما کمک موثری نیز می‌کند.   


اگر ستون فقرات شما دچار مشکل شده است، با مشورت پزشک، از کمربند طبی برای ستون فقرات استفاده کنید. 


درمان تنگی کانال نخاع به کمک روش کایروپراکتیک


یکی از روشهای درمان تنگی کانال نخاع، کایروپراکتیک نیز می‌باشد.

 روش کایروپراکتیک، یک روش دستی ساده است که درمانگر، توسط دستان خود به شیوه ماهرانه، مهر‌ها و استخوان‌ها را در جای خود قرار می‌دهد. این روش نیز می‌تواند به درمان تنگی کانال نخاع نیز کمک کند.  



داروهای درمانی برای تنگی کانال نخاع


 بیشتر داروهایی که در بازار عرضه می‌شود، نقش مسکن را ایفا می‌کنند:مسکن‌های ضدالتهابی غیر استروئیدیاستامینوفنداروهای ضد تشنجسایر مسکن‌ها مثل مورفینداروهای ریلکس کننده 

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو 


عمل تنگی کانال نخاع 


عمل جراحی نیز، می‌تواند آخرین شانس برای درمان تنگی کانال نخاع باشد.

 یکی از روش‌های درمانی برای رفع تنگی کانال نخاع، عمل جراحی می‌باشد. عمل جراحی مختص به زمانی است که این عارضه در بدن بیمار، رشد بسیار داشته و به وضیعت حاد خود رسیده باشد. در این زمان است که نخاع همچنان در حال آسیب دیدگی می‌باشد و هیچ راه درمان دیگری کارساز نباشد، عمل جراحی تنها را نجات از این عارضه است. علائمی که در صورت وجود، باید به عمل جراحی مراجعه کرد: درد ناشی از فشار مستقیم بر طناب نخاعیعدم کنترل ادرار سخت شدن راه رفتن و برقراری تعادل در بدنتشدید شدن سایر علائم تنگی کانال نخاع که درد آن بسیار بیشتر شده باشد


بیشتر بخوانید : 5 دلیل خالی کردن زانو


راهنمای خرید لوازم ارتوپدی


خرید آرنج بند

خرید کمربند طبی برای دیسک کمر

خرید قوزبند برای افتادگی شانه

خرید جوراب واریس

خرید قوزک بند 

خرید کفی طبی

خرید شکم بند

خرید زانو بند طبی

خرید اینترنتی گردنبند طبی

خرید مچ بند طبی

آویز دست

شست بند طبی



نصب وب اپلیکشن
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.